BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Halaman Yang Tercipta OlehKu

Sahabat-Sahabat Hamba Yang Dikasihi....

Papan Pernyataan / Pengumuman

1. Pengumuman!! Kini blog ini sedang menjalani penambahbaikkan sistem dan kemaskini data serta menaiktaraf terutama di bahagian Menu (yang mana akan ditambah dengan Sub Menu). Oleh itu, diharap anda semua dapat menyokong hamba dan bersabar sekiranya berlaku ralat semasa mengunjungi laman ini.

2. Dengan sukacitanya, hamba akan meng'upload' segala fail berkaitan dan diletakkan di blog ini menerusi beberapa laman web simpanan fail iaitu Ziddu, Hotfile atau 4Shared.(P/s: Disebabkan Ziddu kini tidak lagi berada dibawah Linkbucks, maka pautan di bawah failnya akan mempunyai sedikit masalah. Jika berlaku, gunakan link alamat di atas bermula dengan http:// atau tekan link bertulis "Pergi Terus Ke Laman Anda"

3. Apabila anda menekan sebarang link (pautan) atau 'button' di dalam blog ini, anda akan dibawa ke sublink Linkbucks. Anda hanya perlu tekan "Skip This Ad" (atau nombor 'counting' dari 5 ke 0) pada sebelah atas kanan dan ia akan membawa anda terus ke laman yang dikehendaki.

4. Pelayan Linkwithin telah dikeluarkan atas sebab tertentu;jadi gunakan Menu yang tersedia di atas, atau klik di bahagian "Label Buku Terjemahan, Video@Audio", "Catatan Hamba Yang Ter'Hot'" dan "Senarai Catatan Hamba".

5. Jika anda melawat laman ini, dipersilakan menulis sebarang komen, cadangan atau pertanyaan menerusi "Ulasan" atau "ChatBox". Anda juga digalakkan untuk "Like" FB yang tersedia juga menjadi ahli bagi blog ini.

6. Terdapat gangguan pada fail 4Shared (masalah copyright), jadi lagu-lagu itu tidak akan dapat didownload dalam masa ini. Harap rakan-rakan semua bersabar dan Insyaallah, hamba akan download dan update link bagi setiap lagu itu kembali; kerana kini hamba bekerja.

Sekian, terima kasih.

Sila "Like" Jika Suka Sangat!

Nak Tukar Font? Silakan....

Translator Bahasa Hamba!

Sabtu, Ogos 29, 2009

Nasib Malang @ Nasib Buatan Sendiri?

Assalamualaikum pada semua yang melawat blog hamba. Terima kasih hamba ucapkan kerana sudi melawat laman hamba yang daif ini. Bersyukur kita ke hadrat Illahi, maka dengan limpah dan kurnia dari-Nya, maka dapatlah kita bersama-sama lagi dalam ruangan ini. Hari ini genaplah sudah 8 hari kita semua menunaikan ibadah puasa...seharusnya kita bersyukur masih dikurniakan kudrat yang kuat untuk sama-sama berpuasa dan mengimarahkan masjid..

Hamba sekadar ingin memberi pandangan hamba mengenai kes-kes kemalangan akibat bermain mercun semasa Ramadhan ini. Hamba cukup sedih membaca berita-berita tersebut. Sepatutnya kanak-kanak tersebut menyambut bulan yang mulia ini dengan penuh kegembiraan, tetapi esak tangis tidak berguna lagi setelah kehilangan anggota badan dan pancaindera yang tidak sepatutnya 'hilang'. Pada mulanya, hamba ingin mengatakan mereka bodoh (maaf, hamba terpaksa menggunakan bahasa yang kasar sedikit) kerana masih bermain permainan yang diharamkan oleh kerajaan, tetapi pada hamba tidak salah bermain; namun hendaklah berhati-hati dan jangan dilekakan dengan keseronokan bermain sahaja. Hamba memahami naluri kanak-kanak kerana hamba juga pernah menjadi kanak-kanak. Sebut sahaja mercun jenis apa, meriam buluh, lampu daripada sekam kelapa sawit; semua telah hamba cuba, tapi mengapa hamba tidak tercedera semasa bermain dengannya?

Kuncinya terletak pada hati dan pegangan kita. Kanak-kanak pada zaman hamba mengetahui batas-batas mana mercun dan meriam itu dimainkan, dan berapa kuantiti yang diperlukan. Cabar-mencabar itu perkara biasa dalam permainan, tetapi langkah keselamatan dan keizinan daripada orang dewasa kami amalkan...Namun zaman kini, kanak-kanak kini berfikiran terlalu 'intelek', cuba membuat perubahan dengan bermain meriam menggunakan besi, mercun diletak dalam balang dan sebagainya lagi. Bagi mereka, keseronokan itu adalah lebih utama, keselamatan diabaikan. Maka, 'itu'lah hasilnya....jari yang putus, mata yang buta, telinga yang pekak dan sebagainya...

Hamba juga kesal dengan sikap segelintir pihak yang menganggap permainan mercun ini tidak berbahaya...Hamba kini hanya berani bermain mercun bawang, bunga api kecil, mercun lada dan mercun mancis....Walaupun bunyi dan letupannya tidak segah mercun pelangi atau bunga, ia dapat dikawal dan hamba dapat memastikan keselamatan setiap pemain (adinda hamba dan sepupu hamba yang masih kecil). Kadangkala, kami 'bertanding' dengan jiran sebelah rumah untuk melihat bunyi mercun siapa yang paling kuat, tapi kami tetap mementingkan keselamatan...

Walaubagaimanapun, hamba percaya bahawa keadaan ini akan dapat diubah...ingatlah bahawa tubuh badan kita ini adalah tunggal, tiada galang ganti. Jika rosak atau binasa, walaupun ada pengganti, keadaannya tidak akan sama dengan yang asal. Jadi, ingat, simpan dan fikir-fikirkanlah...Selain itu, khusus di bulan yang mulia ini, hamba ingin menyedekahkan doa hamba kepada arwah nenda hamba berdua (sebelah bonda hamba) yang telah pulang ke rahmatullah pada Febuari dan Mei lalu serta pada arwah nenda hamba (sebelah ayahanda hamba) yang meninggal pada Jun 1988. Mungkin ketika ini, mereka sedang 'melawat' kerabat-kerabat mereka termasuk diri hamba sendiri yang kini berada di bumi bertuah UPSI....

Oleh itu, sama-samalah kita membuat amal kebajikan dan beribadat di bulan yang mulia ini. Binatang juga makhluk Tuhan, janganlah ia disakiti...hormatilah ia sebagaimana kita menghormati manusia, kerana mereka juga dicipta untuk beribadat dan berzikir kepada Yang Pencipta. Janganlah bakhil untuk bersedekah pada yang perlu, kerana insyaallah pahala dan balasan yang kita perolehi mungkin berkali ganda banyaknya...lebih penting lagi, hidup terasa seperti sentiasa diberkati...bersihkanlah jiwa dan sayangilah insan disekeliling kita; termasuk diri kita...setelah itu, kita mencintai orang yang disayangi dan diambil berat kerana merekalah yang terpenting bagi kita namun cintailah Yang Satu, kerana cinta-Nya pada kita tidak akan pudar selagi hayat ditelan zaman. Sekian, tinta pena hamba....

0 ulasan:

Buih Yang Berterbangan