BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Halaman Yang Tercipta OlehKu

Sahabat-Sahabat Hamba Yang Dikasihi....

Papan Pernyataan / Pengumuman

1. Pengumuman!! Kini blog ini sedang menjalani penambahbaikkan sistem dan kemaskini data serta menaiktaraf terutama di bahagian Menu (yang mana akan ditambah dengan Sub Menu). Oleh itu, diharap anda semua dapat menyokong hamba dan bersabar sekiranya berlaku ralat semasa mengunjungi laman ini.

2. Dengan sukacitanya, hamba akan meng'upload' segala fail berkaitan dan diletakkan di blog ini menerusi beberapa laman web simpanan fail iaitu Ziddu, Hotfile atau 4Shared.(P/s: Disebabkan Ziddu kini tidak lagi berada dibawah Linkbucks, maka pautan di bawah failnya akan mempunyai sedikit masalah. Jika berlaku, gunakan link alamat di atas bermula dengan http:// atau tekan link bertulis "Pergi Terus Ke Laman Anda"

3. Apabila anda menekan sebarang link (pautan) atau 'button' di dalam blog ini, anda akan dibawa ke sublink Linkbucks. Anda hanya perlu tekan "Skip This Ad" (atau nombor 'counting' dari 5 ke 0) pada sebelah atas kanan dan ia akan membawa anda terus ke laman yang dikehendaki.

4. Pelayan Linkwithin telah dikeluarkan atas sebab tertentu;jadi gunakan Menu yang tersedia di atas, atau klik di bahagian "Label Buku Terjemahan, Video@Audio", "Catatan Hamba Yang Ter'Hot'" dan "Senarai Catatan Hamba".

5. Jika anda melawat laman ini, dipersilakan menulis sebarang komen, cadangan atau pertanyaan menerusi "Ulasan" atau "ChatBox". Anda juga digalakkan untuk "Like" FB yang tersedia juga menjadi ahli bagi blog ini.

6. Terdapat gangguan pada fail 4Shared (masalah copyright), jadi lagu-lagu itu tidak akan dapat didownload dalam masa ini. Harap rakan-rakan semua bersabar dan Insyaallah, hamba akan download dan update link bagi setiap lagu itu kembali; kerana kini hamba bekerja.

Sekian, terima kasih.

Sila "Like" Jika Suka Sangat!

Nak Tukar Font? Silakan....

Translator Bahasa Hamba!

Sabtu, Januari 14, 2012

Catatan Resepi Bagi Dikongsi Bersama! Part 1


    Assalamualaikum dan salam sejahtera hamba ucapkan kepada semua rakan-rakan bloggers yang dihormati sekalian. Semoga sentiasa sihat dan ceria bersama keluarga tersayang, terutama di hujung-hujung minggu begini. Dalam kesempatan ini, hamba ingin berkongsi beberapa resepi yang pada hamba menarik untuk dikongsi bersama rakan-rakan semua, apatah lagi hamba sememangnya gemar memasak dan agak kuat makan; walaupun mengulang makan (dalam kuantiti sedikit). Selain itu, pada hari Rabu lepas, hamba baru sahaja menonton sebuah rancangan yang memaparkan cara bagaimana memasak resepi "Itik Peking", yang pada hamba agak menarik untuk dicuba; sekiranya hamba ada kelapangan untuk mencubanya. Ok, mari kita sama-sama jenguk barang-barang dapur dan mencuba resepi ini!!

Resepi 1 : Itik Peking

Ingatan : Bahagian yang dikehendaki dalam resepi ini adalah bahagian kulitnya sahaja. Kulitnya sangat rangup sekiranya mengikut langkah yang betul. Jadi, bahagian daging boleh digunakan sebagai bahan dalam masakan lain seperti goreng sayur, sup dan sebagainya. Hidangan ini boleh disediakan untuk 6 atau 8 orang. Pada yang tidak biasa makan itik, boleh gantikan dengan menggunakan ayam atau ayam belanda.


Bahan-bahannya :

1. Untuk Itik

1 ekor Itik (siap dibersihkan, tidak dipotong)
1 sudu kecil gula
1/2 sudu kecil garam
30 gram halia (dihiris)
30 gram daun bawang (dihiris halus)
10 gram dong quai (angelicasinensis); sejenis herba Cina
20 gram bunga lawang
600 mililiter cuka merah
200 gram madu lebah
450 gram gula molassess (sejenis gula perang yang berwarna perang dan pekat)
1000 mililiter air
Minyak masak secukupnya

2. Untuk penyediaan penkek

1 cawan tepung 
60 gram minyak masak
480 mililiter air 

Cara penyediaan :

1. Untuk Itik

1. Bersihkan itik termasuk kawasan dalam perut dan toskan kering.
2. Gaulkan gula, garam, halia, daun bawang, dong quai, bunga lawang dan madu lebah. Perapkan bahan-bahan tersebut di dalam perut itik.
3. Ikat kaki itik (supaya tidak terlalu luas bukaan dan bahan di dalam perut tidak terkeluar).
4. Gaulkan cuka merah, gula molassess dan air sehingga betul-betul sebati. Sapukan sebatian ini di seluruh bahagian luar itik. Ulangi proses ini sehingga hasil sebatian ini betul-betul melekat pada badan itik.
5. Gantungkan itik dan biarkan sebatian kering selama 2 setengah jam atau 3 jam.
6. Bakar itik di dalam ketuhar selama 45 minit dengan suhu 115 darjah celsius. Bahagian badan itik ditegakkan, bukan dibarangkan semasa dibakar. (Letakkan penadah/ loyang di bahagian bawah itik semasa dibakar agar minyak yang dihasilkan tidak menitis dan mengotorkan ketuhar)
7. Panaskan minyak di dalam kuali. "Siram" minyak pada badan itik selama 3 hingga 5 minit.
8. Angkat dan biarkan sejuk sedikit.
9. Potong bahagian kulit sahaja sepanjang 2 inci setiap satu. Ketepikan.

2. Untuk penyediaan penkek

1. Gaulkan minyak, tepung dan air sehingga menjadi satu adunan doh.
2. Canaikan rata dengan ketebalan 2 mililiter dan potong menjadi saiz kira-kira 5 inci (ikut kehendak individu)
3. Goreng penkek di atas kuali leper tanpa menggunakan minyak.

Cara-cara menyediakan hidangan :

Ambil sekeping penkek dan sapukan sedikit sos hoisin (atau kalau tiada, pakai sos lada hitam), letakkan di dalam penkek sepotong kulit itik, sekeping timun (dipotong nipis sepanjang 1 inci), sedikit daun bawang dan kobis (potong halus sepanjang 1 inci). Gulung seperti popia dan nikmatinya sewaktu penkek masih lagi panas.

0 ulasan:

Buih Yang Berterbangan