BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Halaman Yang Tercipta OlehKu

Sahabat-Sahabat Hamba Yang Dikasihi....

Papan Pernyataan / Pengumuman

1. Pengumuman!! Kini blog ini sedang menjalani penambahbaikkan sistem dan kemaskini data serta menaiktaraf terutama di bahagian Menu (yang mana akan ditambah dengan Sub Menu). Oleh itu, diharap anda semua dapat menyokong hamba dan bersabar sekiranya berlaku ralat semasa mengunjungi laman ini.

2. Dengan sukacitanya, hamba akan meng'upload' segala fail berkaitan dan diletakkan di blog ini menerusi beberapa laman web simpanan fail iaitu Ziddu, Hotfile atau 4Shared.(P/s: Disebabkan Ziddu kini tidak lagi berada dibawah Linkbucks, maka pautan di bawah failnya akan mempunyai sedikit masalah. Jika berlaku, gunakan link alamat di atas bermula dengan http:// atau tekan link bertulis "Pergi Terus Ke Laman Anda"

3. Apabila anda menekan sebarang link (pautan) atau 'button' di dalam blog ini, anda akan dibawa ke sublink Linkbucks. Anda hanya perlu tekan "Skip This Ad" (atau nombor 'counting' dari 5 ke 0) pada sebelah atas kanan dan ia akan membawa anda terus ke laman yang dikehendaki.

4. Pelayan Linkwithin telah dikeluarkan atas sebab tertentu;jadi gunakan Menu yang tersedia di atas, atau klik di bahagian "Label Buku Terjemahan, Video@Audio", "Catatan Hamba Yang Ter'Hot'" dan "Senarai Catatan Hamba".

5. Jika anda melawat laman ini, dipersilakan menulis sebarang komen, cadangan atau pertanyaan menerusi "Ulasan" atau "ChatBox". Anda juga digalakkan untuk "Like" FB yang tersedia juga menjadi ahli bagi blog ini.

6. Terdapat gangguan pada fail 4Shared (masalah copyright), jadi lagu-lagu itu tidak akan dapat didownload dalam masa ini. Harap rakan-rakan semua bersabar dan Insyaallah, hamba akan download dan update link bagi setiap lagu itu kembali; kerana kini hamba bekerja.

Sekian, terima kasih.

Sila "Like" Jika Suka Sangat!

Nak Tukar Font? Silakan....

Translator Bahasa Hamba!

Jumaat, Mei 18, 2012

Catatan Resepi Bagi Dikongsi Bersama! Part 3


Resepi 3 : Asam Pedas Ikan Patin Masak Tempoyak - Masakan Istimewa Orang Temerloh!



Bertemu lagi kita dalam kiriman seterusnya! Pada hari ini, tergerak pula di hati untuk berkongsi resepi ini yang pada hamba sangat mengiurkan dan membuatkan hamba teringat-ingat untuk pulang ke Pahang, terutama apabila cuti semester! Masakan ini sememangnya terkenal di seluruh negara, tetapi masakan ini lebih istimewa dan lazat di kawasan pesisir sungai Semantan, Temerloh; kerana dikatakan asal wujudnya masakan ini adalah dari daerah ini. Keadaan ini disebabkan Temerloh lebih terkenal dengan jolokan "Tempat Kelahiran dan Bandar Ikan Patin". Malah, masakan asam pedas ikan patin di sini adalah terlebih sedap jika dibandingkan dengan masakan asam pedas dari negeri-negeri lain. Hal ini berdasarkan pengalaman hamba merasa dan menikmati masakan asam pedas ikan patin di negeri-negeri lain (al-maklum perantaulah katakan!). Memang 'no challange!' Ok, kita lihat bahan-bahan dan cara pembuatannya!

Bahan-Bahannya :

1 atau 2 ekor ikan patin - yang telah dibelah-belah / dapatkan 1/2 ikan sahaja (kepala)
3 biji bawang merah (dikisar / tumbuk)
3 biji bawang putih (dikisar / tumbuk)
1/2 ibu jari halia (dikisar / tumbuk)
1 ibu jari lengkuas (dikisar / tumbuk)
10 biji cili kecil / cili padi (dikisar / tumbuk)
1 ibu jari kunyit hidup (dikisar / tumbuk)
1 kuntum bunga kantan (dibelah 2 atau 4)
2 pohon kecil daun kesum (daun dipetik dari pohon)
2 1/2 sudu besar minyak
7 sudu besar tempoyak (lebih sedap jika gunakan tempoyak buatan sendiri / beli dari pasar Temerloh)
1 jag air (untuk kuah)
1 mangkuk besar air basuhan beras
2 biji limau nipis
Garam, ajinomoto dan gula (secukup rasa)

Tips Mengenal Pasti Ikan Patin - Untuk Dibeli dan Dimakan

Sebenarnya terdapat sedikit tips untuk membeli ikan patin. Anda boleh membuat perbezaan antara ikan patin yang ditangkap dari sungai, paya atau diternak dalam sangkar. Malah ikan patin di Temerloh terbahagi kepada Ikan Patin Putih, Ikan Patin Hitam dan Ikan Patin Buah (berdasarkan apa yang hamba tahu). Harga ikan dikira mengikut beratnya, dan antara ketiga-tiganya Ikan Patin Buah yang paling mahal. Namun, ikan yang paling mahal inilah yang paling sedap dibuat asam pedas ini! Ikan patin dikenali berdasarkan warna dan saiz badannya, dan perkiraannya adalah seperti berikut:

Ikan Patin Putih = berwarna putih kelabu dan kelihatan licin. Saiznya kecil sedikit dari Ikan Patin Hitam dan Ikan Patin Buah, serta lemaknya sederhana keras (lemak ikan terletak di bawah kepala ikan, berdekatan perutnya)
Ikan Patin Hitam = jenis agak liar. berwarna hitam, dan kelihatan berkilat dan licin. Saiznya sederhana dan lemaknya agak keras sedikit.
Ikan Patin Buah = selalunya dipelihara dalam sangkar. berwarna hitam kelabu, badan kurang berkilat. Saiznya besar dan lemaknya lembut serta kelihatan 'melayut'.

Ikan patin sungai adalah kurang berbau berbanding ikan patin ternak dan ikan patin paya. Ikan patin ternak mempunyai parut pada badannya (kadang-kala) dan ikan patin paya, apabila dipegang sudah berbau hamis. Jika makan masakan asam pedas ikan patin di Temerloh, anda perlu ambil seketul besar ikan ini. Maknanya anda tidak boleh potong atau hanya ambil bahagian lemak tapi ambil keseluruhan kepala sekali. Ini berlainan di negeri lain yang mana boleh memotong atau memilih bahagian yang nak dimakan. 

Tips Mengenal Pasti Tempoyak Yang Bagus - Untuk Dibeli dan Dimakan

Tempoyak boleh dibuat sendiri atau dibeli. Tapi kadangkala hasil buatan sendiri tidak sama dengan buatan orang lain. Rahsia kepada hasil tempoyak yang sedap, adalah berdasarkan pemilihan jenis durian. Pastikan anda mengambil buah durian yang berwarna kuning emas, elok dan dari durian yang elok (tak ditebuk tupai). Ini mempengaruhi penghasilan tempoyak semasa diperam. Tempoyak yang baik adalah apabila dimakan, rasa manis durian akan masih terasa di kerongkong walaupun anda sudah habis menelan nasi. Warnanya juga adalah kuning raja dan rata, apabila digaul. Tempoyak di Temerloh adalah yang terbaik!

*Ingatan : Masak asam pedas ikan patin masak tempoyak ini dianggap terbaik jika mampu memghasilkan warna kuning raja yang cantik (bukan warna merah lada) dan rasa masam manis yang baik.

Cara menyediakannya :

1. Basuh dahulu ikan patin untuk membuang baunya. Ambil ikan patin dan rendam di dalam mangkuk besar berisi air basuhan beras selama 3 minit. Cuci ikan sambil lumurkan dengan perahan air limau nipis. Cuci lagi sehingga bersih.

2. Anda boleh memilih sama ada untuk menumis atau merebus sahaja masakan ini. Jika keluarga anda kurang makan minyak, boleh gunakan teknik rebusan. Tetapi diingatkan, teknik menumis harus berhati-hati sebab kacauan yang banyak akan merosakkan tekstur lemak ikan patin.
a) Ambil minyak. Biarkan minyak panas. Tumis bahan-bahan yang dikisar / tumbuk dan biarkan sehingga wangi. Masukkan air dan biarkan sehingga mendidih, Masukkan ikan patin.
b) Masukkan air ke dalam periuk yang berisi ikan patin  dan bahan-bahan yang dikisar / tumbuk. Kacau sedikit air untuk ratakan bahan. Biarkan sehingga mendidih, dengan api sederhana.

3. Masukkan bunga kantan, daun kesum dan tempoyak. Masukkan sekali bahan perasa secukupnya. Biarkan dalam api yang sederhana besar.

4. Apabila melihat isi ikan berwarna putih dan lemak ikan keliatan kuning berkilat dan air mendidih, matikan api dan angkat untuk dihidangkan. Untuk hidangan kali kedua, pastikan anda menghangatkannya kerana lemak terdapat di dalam kuah tersebut.

Baiklah, sampai di situ penerangan hamba. Selamat mencuba semua!

*Pada sesiapa yang nak merasa masakan asam pedas patin yang sedap boleh ke pesisir gerai makan berdekatan Dataran Patin atau ke Dataran Patin sendiri! Jika nak lebih murah sedikit, boleh ke gerai yang terletak di lingkaran jalan (melalui jalan lama, bukan Highway) menuju ke KL (sekiranya dari Kuantan), menuju ke Temerloh dari Bera. Kedudukan gerai itu adalah di jalan selepas jambatan Temerloh, iaitu jalan menuju Temerloh, yang mana dahulunya merupakan R&R Temerloh, sebelum wujudnya jalan Highway. Sedapnya sampai menjilat-jilat jari!


0 ulasan:

Buih Yang Berterbangan