BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Halaman Yang Tercipta OlehKu

Sahabat-Sahabat Hamba Yang Dikasihi....

Papan Pernyataan / Pengumuman

1. Pengumuman!! Kini blog ini sedang menjalani penambahbaikkan sistem dan kemaskini data serta menaiktaraf terutama di bahagian Menu (yang mana akan ditambah dengan Sub Menu). Oleh itu, diharap anda semua dapat menyokong hamba dan bersabar sekiranya berlaku ralat semasa mengunjungi laman ini.

2. Dengan sukacitanya, hamba akan meng'upload' segala fail berkaitan dan diletakkan di blog ini menerusi beberapa laman web simpanan fail iaitu Ziddu, Hotfile atau 4Shared.(P/s: Disebabkan Ziddu kini tidak lagi berada dibawah Linkbucks, maka pautan di bawah failnya akan mempunyai sedikit masalah. Jika berlaku, gunakan link alamat di atas bermula dengan http:// atau tekan link bertulis "Pergi Terus Ke Laman Anda"

3. Apabila anda menekan sebarang link (pautan) atau 'button' di dalam blog ini, anda akan dibawa ke sublink Linkbucks. Anda hanya perlu tekan "Skip This Ad" (atau nombor 'counting' dari 5 ke 0) pada sebelah atas kanan dan ia akan membawa anda terus ke laman yang dikehendaki.

4. Pelayan Linkwithin telah dikeluarkan atas sebab tertentu;jadi gunakan Menu yang tersedia di atas, atau klik di bahagian "Label Buku Terjemahan, Video@Audio", "Catatan Hamba Yang Ter'Hot'" dan "Senarai Catatan Hamba".

5. Jika anda melawat laman ini, dipersilakan menulis sebarang komen, cadangan atau pertanyaan menerusi "Ulasan" atau "ChatBox". Anda juga digalakkan untuk "Like" FB yang tersedia juga menjadi ahli bagi blog ini.

6. Terdapat gangguan pada fail 4Shared (masalah copyright), jadi lagu-lagu itu tidak akan dapat didownload dalam masa ini. Harap rakan-rakan semua bersabar dan Insyaallah, hamba akan download dan update link bagi setiap lagu itu kembali; kerana kini hamba bekerja.

Sekian, terima kasih.

Sila "Like" Jika Suka Sangat!

Nak Tukar Font? Silakan....

Translator Bahasa Hamba!

Ahad, April 25, 2010

Mahou Sensei Negima aka Guruku Adalah Ahli Magik Negi




Penulis & Pelukis : Amatsu Ken (2003, Majalah Shonen)

Genre : Harem, Aksi, Komedi, Fantasi dan Magik.

Sinopsis Cerita :

Mengisahkan seorang kanak-kanak berusia 10 tahun bernama Negi Springfield, dan merupakan seorang ahli magik yang berimpian untuk menjadi ahli magik yang terulung iaitu 'Pakar Ahli Magik' (Magister Magi). Setelah menamatkan pelajaran di sebuah sekolah magik di Wales, England; Negi telah diarahkan untuk pergi ke Jepun bagi menjalani latihan sebagai seorang ahli magik berlesen dengan menjadi seorang guru di Akademi Mahora. Keadaan ini menimbulkan pelbagai kesulitan ke atas Negi, kerana dia terpaksa berhadapan  31 orang pelajar yang lebih berusia daripadanya, iaitu kira-kira 5 tahun berbeza daripada usianya serta keseluruhan pelajarnya adalah perempuan. Namun, setelah mengalami pelbagai kesukaran (sekolah ini amat pelik dan mencabar, disebabkan pelbagai pelajar dari pelusuk dunia serta mempunyai pelbagai kelas serta terletak berhampiran universiti dan akademi bagi pelajar sekolah tinggi) dan mengenali pelajarnya dengan lebih mendalam, akhirnya Negi diterima dan dianggap sebagai seorang guru yang berkaliber. Tetapi, semakin banyak masalah yang ditempuhi oleh Negi dan menimbulkan kesukaran padanya, terutama bagi merahsiakan identitinya sebagai ahli magik dan ini membawa kepada beberapa peristiwa yang tidak dijangka.

Watak-Watak Di Dalam Manga :


1. Negi Springfield - Seorang ahli magik yang berusia 10 tahun dan baru menamatkan pengajian di Akademi Magik Merdiana, Wales, England. Impiannya adalah untuk menjadi 'Pakar Ahli Magik' (Magister Magi) yang menggunakan kuasa/kebolehan magik yang dimilikinya untuk membantu orang ramai. Merupakan anak kepada Nagi Springfield (The Thousand Master) dan Puteri Arika Anarchia Entheofushia (keluarga diraja Vespertatia di dunia Magik, Ratu Kerajaan Ostia). Ingin mencari ayahnya yang dipercayai hilang dan mengikut jejak langkah ayahnya sebagai ahli magik yang disegani. Diarahkan untuk ke Jepun untuk menjadi seorang guru Bahasa Inggeris di Akademi Mahora (seperti yang tercatat di dalam sijil) bagi menjalani latihan sebagai ahli magik yang berlesen. Merupakan Guru Kelas 2-A dan 3-A (semusim kemudian). Perwatakannya adalah berlainan daripada kanak-kanak yang seusia dengannya, iaitu terlalu serius, suka memaksa diri dan gigih berusaha menjadikannya disegani di dalam kelasnya. Merupakan anak murid kepada Ku Fei (seni mempertahankan diri China) dan Evangeline A.K. McDowell (ilmu magik gelap tahap tinggi). Masih mempunyai sifat keanak-anakan di dalam dirinya, seperti tidak suka mandi, suka tidur bersama Asuna (kerana Negi sudah biasa tidur bersama sepupunya, Akane Springfield) dan naif. Seorang yang genius, matang dan mempunyai bakat yang luar biasa dalam mempelajari segala ilmu. Sungguhpun begitu, perwatakannya yang menarik perhatian ramai pelajar perempuan di kelasnya, ditambah dengan sebahagian besar daripada mereka telah membuat pactio dengannya membuatkan Negi turut digelar sebagai "Musuh bagi semua wanita" (Enemy of all Womankind). Dikatakan akan berkahwin dan mempunyai anak pada masa hadapan, melalui kewujudan Chao Lingshen; iaitu  keturunan Negi dari masa hadapan. Kuasa magik yang dimiliknya adalah berunsur cahaya, kegelapan, angin, api dan kilat. Mempunyai kad pactio tersendiri, iaitu Magistrulus Magi; artifak sebuah pasport bernama Mile Vincula berbentuk penyimpan kad, yang mana membolehkannya untuk menggunakan peralatan artifak dari rakan-rakannya (yang telah melakukan perjanjian atau pactio dengannya). Namun, kad pactio ini sudah tidak berfungsi kerana ini adalah pactio sementara sahaja, iaitu hanya ketika Negi bertarung dengan Jack Rakan dalam pertandingan terakhir di Dunia Magik. Kesan daripada menyelamatkan Dunia Magik daripada musnah, Negi dikatakan akan mengalami 'kelambatan' tumbesaran atau 'kekal hidup lama' seperti Evangeline, kerana mengamalkan dan memilih jalan menjadi Ahli Magik Kegelapan. Oleh itu, Negi berdepan dengan risiko tidak akan kelihatan tua dan mengekalkan bentuk tubuh 'kecil'nya dalam jangka masa yang lama. Selain itu, Negi mempunyai perasaan dengan seseorang gadis yang mana masih belum didedahkan identitinya, namun diketahui oleh Asuna (Negi memberitahunya secara berbisik). Disebabkan usaha kerasnya serta keazaman untuk bertemu dengan Asuna 100 tahun kemudian, Negi telah berjaya dalam mencipta dunia baru yang aman serta digelar 'Pakar Ahli Magik Negi Springfield' (Magister Magi Negi Springfield), tetapi meninggal dunia pada 12 Jun 2065 pada usia 71 tahun; iaitu kurang daripada 100 tahun yang dijanjikan dengan Asuna (tetapi keadaan berubah apabila 'Asuna 113 tahun kemudian' telah dibawa kembali pada masa lalu, untuk berjumpa semula dengan Negi dan rakan-rakannya oleh Chao dan Evangeline 'dari masa depan' bagi mengubah masa hadapan 'Negi'). Setelah 5 tahun berlalu, dia kini telah membesar menjadi seorang jejaka yang tampan dan matang. Negi telah menjadi penasihat utama bagi projek "Blue Mars" dan bekerjasama dengan Asuna bagi menjadikan kedua-dua dunia mencapai keamanan dan kesejahteraan yang diinginkan.



2. Kagurazaka Asuna - Watak perempuan utama di dalam manga ini. Pelajar No.8 di dalam kelas. Umurnya tidak dikenal pasti (ditambah lagi dengan masa Asuna 'ditidurkan' selama 113 tahun di Dunia Magik), dan merupakan satu-satunya keturunan keluarga diraja Vespertatia yang masih hidup. Nama sebenarnya adalah Puteri Asuna Vesperina Theotanasia Entheofushia, (perhubungannya dengan ibu Negi, Arika tidak diketahui; sama ada adik beradik atau saudara sedarah yang jauh sahaja) dan diselamatkan oleh ayah Negi dan rakan-rakannya (Ala Rubra) semasa peperangan melanda Ostia. Mempunyai kecenderungan untuk meminati lelaki berusia (kerana Asuna menyukai guru kelasnya, cikgu Takamichi), bersikap kasar dan sangat gemar melukis (ahli Kelab Lukisan Akademi Mahora). Mempunyai kelebihan yang amat luar biasa; mampu berlari lebih pantas dari orang lain, mampu mendengar percakapan orang lain dari jauh (walaupun berbisik), pandangan mata yang tajam, tendangan dan pukulan yang sangat kuat serta mempunyai tindak balas refleks yang cepat. Asuna mempunyai kebolehan semulajadi, iaitu 'abiliti untuk membatalkan kuasa magik' dan merupakan musuh semulajadi kepada ahli magik; yang mana sebahagian besar kesan ilmu magik tidak berkesan ke atasnya, kecuali sebab-sebab tertentu. Merupakan orang pertama yang mengetahui rahsia Negi dan merupakan orang pertama yang membuat perjanjian (pactio) dengan Negi, dengan gelaran Bellatrix Sauciata. Artifaknya adalah Ensis Exorcizans; sebuah kipas kertas yang boleh bertukar menjadi sebuah pedang besar yang boleh menghapuskan semua syaitan dan lawan. Pertukaran fizikal senjatanya selalu bergantung kepada perubahan emosinya, tetapi setelah menjalani latihan di bawah Setuna dan Evangeline, Asuna sudah mampu mengawal kuasanya dengan baik. Sangat lemah dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains, dan digelar sebagai 'Si Bodoh Berambut Merah' atau 'Baka Red'. Raut wajahnya adalah sangat menyerupai sepupu Negi, Akane (apabila Asuna membuka ikatan rambutnya). Berlainan dengan Negi, Asuna menanggung risiko yang lain bagi memastikan Dunia Magik kembali stabil dan kekal. Bagi memulihkan kembali dan menjadikan Dunia Magik lebih 'realiti', Asuna terpaksa berkorban 'kehidupan remaja' iaitu dengan tidur di istana keluarganya di Dunia Magik selama 100 tahun. Keadaan ini memaksa Asuna tidak dapat menamatkan pengajian 'Menengah Rendah' dengan sempurna, selain daripada berpisah dengan rakan-rakannya buat selama-lamanya kecuali Negi, Evangeline dan Chachamaru. Asuna dikatakan hanya akan bangkit dari 'tidurnya yang panjang' 100 tahun kemudian, dengan kemungkinan ingatannya mengenai 'masa lalunya' hilang serta 'pengembalian' identitinya semula sebagai "Puteri Dunia Magik". Tetapi, Asuna telah 'lewat' bangkit dari tidurnya selama 113 tahun kemudian dan mendapati semua rakan-rakannya termasuk Negi telah meninggal dunia. Asuna telah dibawa kembali ke 113 tahun lalu oleh Chao dan Evangeline 'masa hadapan' bagi mengubah masa hadapan 'lelaki yang suram' (berdasarkan kata-kata Evangeline yang merujuk 'Negi masa hadapan' yang sunyi akibat ketiadaan Asuna). Merupakan satu-satunya pelajar yang mengetahui siapakah sebenarnya yang disukai oleh Negi, dan mencadangkan kepadanya untuk meluahkan perasaannya kepada 'pelajar' yang bertuah itu. Sebagai satu-satunya keturunan diraja Kerajaan Lama Ostia, dia berkerja sebagai simbol keharmonian di antara Dunia Realiti dan Dunia Magik. Asuna turut meluangkan sepenuh usahanya untuk memulihkan semula kerajaan. Sungguhpun sangat sibuk dengan tugasan hariannya, dia masih cuba meluangkan masa dengan rakan-rakan sekelasnya terutama bersama Negi. Hubungannya dengan Ayaka sangat baik, walaupun kadangkala masih bergaduh seperti dahulu.



3. Konoe Konoka - Pelajar No.13 di dalam kelas. Sahabat rapat dan teman sebilik Asuna. Merupakan cucu kepada pengetua sekolah Akademi Mahora; Konoemon Konoe dan anak kepada Eishun Konoe; iaitu ketua Persatuan Magik Kansai (merupakan salah seorang ahli Ala Rubra dan teman seperjuangan ayah Negi). Sifatnya adalah penyayang, lembut dan tenang, dan selalu menjadi pelerai konflik di antara Asuna dan Negi. Malah, kelihatan seperti 'ibu' bagi kedua-dua watak ini. Seringkali melarikan diri dari pertemuan jodoh (mengikut adat masyarakat Jepun, sebuah pertemuan diaturkan antara lelaki dan wanita untuk mendapatkan jodoh) yang diaturkan oleh datuknya. Digelar sebagai 'Puteri Dunia Realiti', iaitu berlawanan dengan rakannya Asuna yang bergelar 'Puteri Dunia Magik'. Sangat mengambil berat akan rakan-rakannya. Mempunyai tenaga magik yang kuat dan pernah menjadi 'bahan' untuk menghidupkan 'syaitan' oleh orang-orang yang tidak bertanggungjawab. Kemahirannya adalah menerusi tilikan dan sangat mahir memasak serta pintar. Konoka adalah ahli Kelab Pengembaraan Perpustakaan Akademi Mahora. Merupakan orang ke-4 melakukan pactio dengan Negi, iaitu Regina Medicans. Artifaknya adalah Flabellum Euri; sebuah kipas kecil hiasan Jepun (yang biasa digunakan oleh pendeta di Jepun) yang berkebolehan menyembuhkan semua kecederaan, termasuk kecederaan yang paling kritikal sebelum 3 minit. Berdasarkan gambar yang dilihat oleh Asuna 113 tahun akan datang, Konoka telah lulus dalam ujian bagi menjadi 'Pakar Ahli Magik' bersama Setuna 5 tahun selepas pemergian Asuna. Selain itu, Konoka telah berjaya menyembuhkan kesemua orang-orang kampung Negi yang terkena sumpahan batu. Selepas kepulangan Asuna yang mengubah sejarah, didapati bahawa Konoka telah menjalani ujian sebagai 'Pakar Ahli Magik' dan juga berjaya mengalahkan musuhnya, iaitu Tsukuyomi. Pada tahun 2017, setelah benar-benar yakin dengan kebolehan 'menyembuh' yang ada padanya, dia telah berjaya memulihkan semua penduduk kampung Negi yang terkena sumpahan batu dan pulang semula ke Kyoto untuk mencari jodoh dan berkahwin.

4. Sakurazaki Setuna - Salah seorang pelajar di dalam kelas 2-A dan merupakan rakan baik kepada Konoka sejak kecil. Pelajar No.15 di dalam kelas. Berdarah separuh syaitan, dan merupakan ahli Kaum Syaitan Burung. Boleh menjelma sebagai manusia separuh burung dengan sayap berwarna putih (warna yang berlainan dari kebiasaan kaumnya; disebabkan niatnya yang bersih, iaitu melindungi Konoka). Merupakan seorang pakar pemain pedang Shinmeiryuu dan pakar kendo, dan berupaya bertarung dalam pertarungan jarak dekat, sederhana atau jauh. Turut berkebolehan menggunakan kuasa magik 'ki', iaitu memanipulasi patung kertas dan menjelmakan 'mini Setuna' yang membolehkannya berada di dua tempat pada satu-satu masa. Memanggil Konoka dengan gelaran 'Ojou-sama' (tuan saya) atau 'hime' (puteri) kerana dia bekerja di bawah arahan keluarga Konoka, iaitu sebagai pengawal peribadi Konoka. Setelah mengetahui asal-usul Asuna sebagai 'Puteri Dunia Magik' aka 'Puteri Kerajaan Ostia Yang Hilang', dia turut memanggil Asuna dengan gelaran 'hime' (tidak disukai oleh Asuna); yang kemudiannya hanya memanggil Asuna dengan tambahan 'sama' (Asuna-sama) sahaja. Pactionya adalah bergelar Gladiaria Alata. Merupakan orang ke-3 melakukan pactio dengan Negi dan memperolehi artifak Sica Shishikushiro; membolehkannya memanipulasi sejenis senjata bernama wakizashi sebanyak 16 bilah mengikut kehendaknya dan orang pertama melakukan pactio dengan Konoka, serta memperolehi artifak Tsurugi no Kami : Takemikazuchi (Tuhan Peperangan); iaitu sebuah pedang yang mampu membesar mengikut kadar kuasa magik yang diberikan oleh Konoka. Berdasarkan gambar yang dilihat oleh Asuna 113 tahun akan datang, Setuna telah mengiringi Konoka ketika perlantikan sebagai 'Pakar Ahli Magik' iaitu kira-kira 5 tahun selepas pemergian Asuna. 5 tahun kemudian (iaitu selepas kedatangan semula Asuna dari masa hadapan), dia telah berjaya menjadi seorang pakar pemain pedang dan menjadi pengawal peribadi Konoka yang paling senior. Membeli sebuah kapal angkasa berkelajuan tinggi; mempunyai sebuah bilik yang kecil, dapur, ruang tamu dan bilik kawalan yang menjadi tempat tinggal tetapnya. Namanya terkenal di seluruh Dunia Magik sebagai salah seorang juruterbang galaksi generasi pertama di dalam zaman tersebut. Berkahwin pada tahun 2017, iaitu selepas Konoka mendirikan rumah tangga pada tahun yang sama.

5. Miyazaki Nodoka - Seorang gadis yang pasif, pemalu dan hanya gemar membaca buku. Pelajar No.27 di dalam kelas. Merupakan salah seorang ahli Kelab Pengembaraan Perpustakaan Akademi Mahora. Digelar sebagai "Ulat Buku" (Honya-chan) oleh rakan-rakan sekelasnya. Sangat meminati Negi dan menganggap Negi sebagai idolanya, sekaligus menyintai guru kecil itu. Sangat terbuka dalam pergaulannya, mudah bersimpati serta tidak mudah cemburu (dibuktikan apabila mendapati Yue, rakan baiknya turut menyukai Negi). Merupakan orang ke-2 melakukan pactio dengan Negi, dengan nama Pudica Bibliothecaria dan memperolehi artifak bernama Diarium Ejas, yang membolehkannya membaca fikiran dan perasaan (tidak kira dalam atau luar) orang lain yang mana dipanggil namanya; dan dilakar atau ditunjukkan di dalam diari itu sama ada dalam bentuk tulisan beserta lukisan. Kelemahannya adalah, tidak berfungsi sekiranya tidak diketahui nama orang yang ingin disiasat. Namun, kelemahan itu telah diperbaiki menerusi penemuan artifak (tidak menggunakan pactio) sepanjang pengembaraannya sebagai pencari harta karun di dunia magik; iaitu Comptina Daemonia (membantunya untuk mengetahui terus nama orang tersebut apabila ditanya olehnya) dan Auris Recitants (membolehkannya mendengar pemikiran yang tertulis di dalam diari melalui subang di telinganya; dengan meletakkan clip pada diari tersebut). Selain itu, artifaknya juga boleh dipecahkan kepada beberapa buah diari kecil berdasarkan bilangan musuh (orang) yang disebutkan namanya oleh Nodoka. Ini menjadikannya dapat membaca fikiran dan tindakan beberapa orang musuh sekaligus, menjadikannya paling ditakuti oleh musuh-musuh Negi selain daripada artifak milik Yue dan Kazumi. Pada masa hadapan (berdasarkan gambar yang dilihat oleh Asuna 113 tahun kemudian), Nodoka telah berjaya ke angkasa lepas dan bekerja sebagai pengkaji di stesen angkasa lepas bersama-sama Yue. 5 tahun kemudian, dia telah memohon di bahagian R&D di Ibu Pejabat ISSDA dan terlibat dengan pencarian harta karun dan juga barangan purba. Dia turut terlibat dalam aktiviti detektif yang dijalankan oleh Yue dan menjadi pembantu kepada rakannya itu.
6. Ayase Yue - Seorang gadis yang pendiam dan pintar, tetapi tidak gemar untuk belajar. Yue hanya menggemari sastera dan falsafah, dengan membaca sebagai kegemaran utamanya. Pelajar No.4 di dalam kelas. Bersahabat baik dengan Nodoka dan Haruna, malah ahli Kelab Pengembaraan Perpustakaan Akademi Mahora. Turut meminati Negi dalam diam, tetapi dia menafikannya kerana bimbang persahabatannya dengan Nodoka terjejas. Tetapi, akhirnya pertikaian itu diselesaikan secara aman, yang mana kereka berdua masih bersahabat baik, tetapi masih bersaing bagi mendapatkan perhatian Negi. Seorang yang berfikiran logik dan sangat gemar untuk mencari atau memperoleh sesuatu ilmu itu walaupun dirasakan mustahil untuk dilakukan. Disebabkan sikapnya yang malas belajar, dia dipanggil sebagai 'Baka Black' (Si Bodoh Berambut Hitam) dan merupakan salah seorang dari 'Baka Rangers'. Merupakan orang ke-5 melakukan pactio dengan Negi, dengan gelaran Philosophastra Illustrants. Artifaknya adalah Orbis Sensualium Pictus; sebuah buku manual berkaitan magik dan juga sebuah 'ensiklopedia magik yang bergerak' yang berkebolehan mencari maklumat berkaitan segala magik di dunia dan maklumatnya boleh diperbaharui menerusi carian laman web. Turut terdapat dalam artifaknya adalah sebuah jubah, topi panjang (yang biasa dipakai oleh ahli magik) dan penyapu. Artifaknya merupakan salah satu daripada 'Artifak Lagenda' selain daripada artifak Natsumi. Memasuki sebuah sekolah magik bertaraf tinggi di Dunia Magik iaitu Akademi Magik dan berjaya menganggotai kumpulan ahli magik taraf tinggi (White Wing), tetapi kehilangan ingatan. Berlatih ilmu magik di bawah asuhan Negi dan sangat berkebolehan dalam melancarkan magik berunsur kilat. Ketika berada di Akademi Magik, Yue telah meningkatkan lagi kemahirannya dalam ilmu magik, antaranya kebolehan membaca mentera yang sukar lebih cepat dari pelajar lain (antaranya mentera Foa Zo Cratia Socratia), menaiki penyapu terbang dan mengaktifkan kemahiran berpedang dengan Souken. Yue telah berjaya mendapatkan kembali ingatannya, dan kini sedang berusaha bersungguh-sungguh bagi menamatkan pelajarannya di Mahora dan dikatakan akan ke Dunia Magik bagi menyambung pelajarannya sebagai ahli magik bertaraf tinggi di sana bersama rakan-rakan barunya. Pada masa hadapan (berdasarkan gambar yang dilihat oleh Asuna 113 tahun kemudian), Yue telah berjaya ke angkasa lepas dan bekerja sebagai pengkaji di stesen angkasa lepas bersama-sama Nodoka. Setelah berlakunya perubahan masa (akibat kepulangan Asuna), dia telah berjaya menjadi seorang petugas di Ibu Pejabat ISSDA yang terletak di kawasan orbit yang rendah. Masih meneruskan kerja sebagai seorang detektif walaupun berada di angkasa lepas dan kemudiannya dilantik sebagai Detektif Angkasa Lepas dan juga Detektif Ahli Sihir kelas atasan.

7. Asakura Kazumi - Pelajar No.3 di dalam kelas 2-A (3-A pada musim seterusnya) dan merupakan pelajar ke-3 yang memiliki buah dada terbesar di kelasnya. Merupakan seorang wartawan kelas dan bertugas menjadi ahli Majalah Akademi Mahora. Sikapnya adalah seperti seorang paparazi dan gemar menangkap gambar secara curi-curi dan memperoleh maklumat dengan mudah adalah kebolehannya. Matlamatnya adalah untuk mendapatkan maklumat yang benar dari sumber yang ingin dicarinya. Mengetahui rahsia Negi secara tidak sengaja ketika lawatan kelas ke Kyoto dan orang kelapan membuat pactio dengan gurunya itu. Sahabat baik kepada Sayo dan berkebolehan 'melihat' roh sahabatnya itu seperti nyata. Menerima sebuah patung vodoo daripada Evangeline sebagai hadiah untuk digunakan ke atas Sayo (membolehkannya keluar dari kawasan sekolah). Kazumi berkebolehan mengacarakan dan menjadi juri dalam sesebuah majlis yang besar, iaitu selalu dipanggil bagi mengacarakan sesuatu majlis, antaranya Pertandingan Seni Bela Diri Akademi Mahora dan ketika serangan Chao Lingshen "Ahli Magik Vs Mars". Pactionya adalah bernama Reportatrix Denudans, artifaknya adalah Oculus Corvinus, iaitu kamera yang boleh dipecahkan kepada 6 buah kamera kecil (golem), dimanipulasi dan menghantar atau menerima maklumat secara bebas dari mana-mana sahaja. Artifaknya sangat-sangat berguna untuk memperoleh maklumat dan operasi mencari rakan-rakannya, selain dapat menjadi alat risikan bagi mengesan kedudukan musuh. Malah, dia turut boleh menjadikan Sayo sebagai 'bahan perantara' bagi menembusi dimensi yang lain, bagi mendapatkan maklumat yang diingininya. Setelah tamat sekolah tinggi, dia bekerja sebagai jurnalis bebas. Setelah berlakunya "Perang Sistem Solar" dia telah mengambil sebuah robot kepunyaan Saotome bernama 'Paru II', menyebabkan dia terheret ke dalam kancah peperangan tersebut. Telah berjaya menghasilkan sebuah buku yang bertajuk, "Negi - Hero Generasi Kedua" yang sangat laris dijual di Dunia Magik.

8. Aisaka Sayo - Di dalam Buku Pendaftaran Kelas, Sayo adalah pelajar No.1 di dalam Kelas 2-A. Sebenarnya dia adalah hantu yang menghuni kelas 2-A sejak 60 tahun dahulu. Walaupun sudah mati dan menjadi hantu, Sayo adalah sangat lemah dan dibuli oleh hantu-hantu yang lain, menyebabkannya lebih suka berkurung di dalam kelas. Ini mengakibatkannya kesunyian dan disebabkan keinginannya untuk berkawan, menyebabkan selalunya berlaku salah faham (dia melakukan aktiviti yang biasa dilakukan hantu, yang menakutkan seisi kelas). Akhirnya, dia diterima oleh rakan-rakannya, setelah berlakunya insiden yang nyaris 'dilenyapkan' oleh Mana dan Setuna. Kehadirannya selalunya tidak disedari oleh pelajar-pelajar kelas, kecuali Takamichi (nama dan gambar Sayo diletakkan di dalam buku laporan guru), Negi, Kazumi, Zazie, Mana dan Evangeline. Sangat rapat dengan Kazumi dan telah memperolehi 'tubuh', iaitu vodoo hadiah dari Evangeline bagi membolehkannya keluar dari ruang lingkungan kelas dan mengembara bersama Kazumi. Kematiannya masih menjadi misteri, tetapi dikatakan dia merupakan salah seorang mangsa pembunuhan bersiri. Namun, disebabkan faktor kematiannya yang terlalu lama, Sayo sudah tidak mengingati sebab kematiannya kecuali kenangan bersama adiknya. Sayo juga seringkali menjadi 'perantara' bagi artifak Kazumi, yang membolehkannya menerima maklumat serta merisik musuh mengikut keadaan dan permintaan daripada Kazumi. Beberapa tahun kemudian, setelah banyak membantu Negi dan rakan-rakannya dalam peperangan (sebagai perisik), akhirnya dia telah 'dibebaskan' daripada kawasan Akademi Mahora. kemudian dia telah menjadi pengawal Kazumi dan menjadi temannya, terutama ketika mengembara bagi mendapatkan berita.

9. Hasegawa Chisame - Pelajar No.25 di kelas 2-A. Seorang pelajar yang pada mulanya menjalani kehidupan yang membosankan, tidak gemar bersosial dan menganggap rakan-rakan sekelasnya sebagai  remaja yang bodoh dan ganjil, Evangeline dan Chachamaru sebagai orang yang pelik serta mempertikaikan kebolehan Negi untuk menjadi seorang guru yang baik. Namun, disebalik penampilannya yang pendiam dan naif itu, Chisame sangat gemar bersosial di dalam laman web melalui laman web miliknya dan memperoleh gelaran Net Idol 'Chiu' (dengan berpakaian cosplay) yang mendapat ranking pertama dalam internet. Pada permulaannya, dia tidak rapat dengan Negi, tetapi semakin lama dia semakin dapat memahami konflik yang melanda Negi dan seringkali bertindak sebagai penasihat dan juga pembantu kepada gurunya itu. Pada masa yang sama, Chisame juga mempunyai sedikit perasaan terhadap Negi, tetapi sering menafikannya. Chisame sangat berkebolehan dalam mengendalikan komputer dalam pelbagai aspek; antaranya dapat memecah masuk rangkaian di dalam komputer dengan mudah, menghantar virus, mengolah maklumat internet dengan pantas serta berkemahiran tinggi dalam program pengaturcaraan komputer serta Adobe Photoshop (selalunya digunakan bagi mengedit gambar untuk diletakkan di dalam laman webnya) dengan hanya dengan menggunakan komputer riba sahaja. Chisame mempunyai ramai peminat maya dan Negi merupakan salah seorang daripada peminatnya. Dia mengalami gejala 'menggigil' di dalam kelas, kerana kekerapannya bermain dengan laman web. Mengetahui bahawa Negi adalah seorang  ahli magik ketika Pertandingan Seni Bela Diri Akademi Mahora dan telah melakukan pactio dengan Negi. Pactionya adalah Idolum Virtuale dan memperolehi artifak Sceptrum Virtuale; sejenis peralatan magik seperti tongkat sakti yang membolehkan Chisame memasuki alam siber secara nyata (dalam bentuk fizikal) dan dapat memecah masuk rangkaian komputer dengan mudah. Dia boleh membawa orang lain bersamanya, tetapi dalam bentuk semangat (badan orang yang dibawa akan berada di dunia realiti). Chisame mempunyai 7 pembantu siber yang comel, berimej seperti tikus belanda bernama Kincha, Hanpe, Konnya, Chikuwafu, Negi, Daiko dan Shirataki (juga boleh muncul secara realiti di alam nyata) yang berfungsi bagi memerhati sebarang gangguan virus, manipulasi data, menerima maklumat (download data) dan sebagainya. Setelah pulang daripada pengembaraan di Dunia Magik, abiliti bagi artifaknya semakin ketara apabila Chisame juga berkebolehan 'memecah masuk' dan melumpuhkan abiliti kad pactio rakan-rakan Negi yang lain. Namun, artifak ini mempunyai kelemahan utama, iaitu ia sangat bergantung kepada kuasa bateri pada komputer riba Chisame. Setelah menamatkan pengajiannya di universiti, dia telah menjadi seorang penulis web Hikikomori dan internet secara persendirian sepenuh masa. Sungguhpun begitu, Negi sentiasa meminta nasihat darinya dan dia sangat aktif dalam menjalankan kegiatan 'disebalik tabir' bersama Negi dan Chachamaru. Selain itu, dia dilantik sebagai Penasihat Khas bagi ISSDA.  


10. Saotome Haruna - Sahabat baik kepada Nodoka dan Yue. Pelajar No.14 di dalam kelas. Seorang yang amat berbakat dalam melukis manga (komik Jepun) dan mampu melakar sesuatu karekter manga dengan kadar yang yang paling pantas, iaitu dalam masa 5 saat. Malah, kiraan masa terpantas olehnya bagi melakar 2 atau 3 rekabentuk kapal angkasa ketika peperangan di Dunia Magik adalah 2.7 saat. Nama penanya ketika melukis adalah Haru atau Paru, dan telah menerbitkan manga Maho Shojo (Magical Girl), yang menjadi manga yang sangat popular di Akademi Mahora. Merupakan ahli Kelab Pengembaraan Perpustakaan Akademi Mahora dan juga ahli Kelab Komik Akademi Mahora. Haruna juga seorang yang gemar melawak, mudah mesra dan memahami akan perasaan rakan-rakannya, terutama perasaan Nodoka dan Yue yang sama-sama menyukai Negi. Selain itu, Haruna sangat mahir dalam merancang strategi, membuat keputusan dan helah ketika pertempuran serta memahami keputusan yang dibuat oleh rakan-rakannya. Setelah mengetahui identiti sebenar Negi dan mengetahui akan kewujudan sebuah dunia yang dipenuhi magik, Haruna melakukan pactio dengan Negi bergelar Fictrix Comica dan memperolehi artifak Imperium Graphices, peralatan berbentuk buku lukisan yang disertakan set peralatan melukis iaitu pen lukisan berbentuk bulu (atau pen), topi dan apron. Abiliti pada artifak ini terserlah apabila Haruna mampu menggunakan imaginasinya bagi menghasilkan lukisan 2D yang dapat menghidupkan lukisan (3D) dalam masa yang singkat, sama ada sebagai pertahanan atau membalas serangan ketika peperangan berlangsung. Haruna juga mampu melakar imej dirinya sendiri, supaya  imejnya itu mampu melakar dengan kadar yang lebih pantas dan banyak. Haruna gemar melakukan eksperimentasi terhadap artifaknya bagi meningkatkan abiliti dirinya, antaranya melukis 'sayap' pada Asuna, membuat senjata unik yang mustahil wujud dan pengawal peribadinya. Setelah menamatkan pelajaran di menengah tinggi, dia menetap di Megalo Mesembra dan berulang alik antara kedua-dua dunia. Karya komik yang dihasilkannya seringkali menjadi jualan terlaris sama ada di Dunia Realiti dan Dunia Magik. Hasil kekayaannya itu, menjadikannya antara bekas pelajar 3-A yang paling kaya dan berjaya. Seringkali menggunakan peralatan magiknya untuk membuat 'pintu' untuk pulang ke Dunia Realiti dan mengajak rakan-rakannya membeli-belah; terutama ketika dia mengalami gejala "Writer's Block".

11. Yukihiro Ayaka - Pelajar No.29 di dalam kelas 2-A dan merupakan Ketua/Presiden Kelas 2-A. Setiap pelajar di dalam kelas lebih selesa memanggilnya 'Iincho' (Ketua Kelas) berbanding namanya, iaitu Ayaka. Dia merupakan anak perempuan kepada keluarga terkaya di Jepun dan mempunyai ramai pembantu rumah serta rumah yang lebih besar dan mewah berbanding rakan-rakannya yang lain. Merupakan rakan karib Asuna, tetapi seringkali bergaduh dengannya iaitu sejak sekolah rendah lagi. Berlainan dengan Asuna yang meminati lelaki berusia, Ayaka sangat obses dengan kanak-kanak lelaki yang comel; terutama guru kelasnya Negi. Keadaan ini disebabkan Ayaka kehilangan adiknya yang sepatutnya dilahirkan (sebabnya tidak diketahui) pada tahun sama ketika Negi dilahirkan. Ayaka juga merupakan seorang yang cemerlang dalam pelajarannya, dan merupakan salah seorang pelajar terpandai di dalam kelas selain daripada Chao, Konoka, dan Nodoka. Ayaka juga fasih berbahasa Inggeris dan mahir dalam kehidupan atau cara hidup Jepun dan Barat. Sebagai seorang Ketua Kelas, dia mempunyai kepimpinan yang tinggi dan disegani oleh rakan-rakannya; malah tegas dalam membuat keputusan. Di samping itu, dia juga mahir dalam ilmu aikijujitsu dan permainan bola tampar. Kemahiran berkuda adalah kebolehannya, disebabkan dia adalah ahli Kelab Berkuda Akademi Mahora. Disebabkan pengaruh keluarganya yang kaya dan berkuasa, Ayaka mempunyai 'kuasa' dalam menggunakan pengaruhnya bagi mendapatkan atau melakukan sesuatu yang diingininya atau berdasarkan permintaan orang lain, terutama Negi. Antaranya, memesan teh bermutu tinggi (ketika Negi melawat rumahnya), membawa rakan-rakannya bercuti di rumah rehat milik keluarganya (selalunya di pulau-pulau), menaiki kapal terbang peribadi untuk ke England, membeli dan mengedar peralatan magik serta membiayai acara "Ahli Magik Vs Mars", memberi maklumat borang permohonan bagi menubuhkan kelab kepada Asuna (bagi membolehkan Negi dan ahli kelabnya ditaja untuk ke England) serta maklumat berkaitan keberadaan ayah Negi. Setelah tamat peperangan di Dunia Magik, Ayaka telah membuat pactio dengan Negi bernama Burgenesis Florens. Pactio milik Ayaka tidak mempunyai sebarang artifak, dan abilitinya membolehkan dia bebas bertemu dengan sesiapa; walaupun orang terpenting di dunia seperti pemerintah negara tanpa sebarang temujanji atau sekatan. Ini membolehkan Ayaka membawa Negi, Kotaro, Fate dan Asuna bertemu dengan Perdana Menteri Jepun malah Presiden tanpa dihiraukan oleh pengawal peribadinya, malah membantu dalam proses perbincangan antara mereka; bukan saja sekali malah pada setiap masa yang dirasakan perlu. Pactio milik Ayaka adalah yang paling jarang ditemui dan merupakan yang paling berbahaya di antara semua pactio. Pactio ini membolehkan pemiliknya menculik atau membunuh sesiapa sahaja yang dikehendaki, tanpa disedari sesiapa pun. Ayaka meninggal dunia pada usia 115 tahun, iaitu pada tahun 2105 kira-kira genap 100 tahun Asuna seharusnya 'terjaga' dari tidurnya, menjadikannya adalah pelajar yang paling lama hidup bagi menanti kepulangan Asuna. Merupakan orang yang bertanggungjawab menyimpan gambar di dalam 'Kapsul Masa' supaya dapat ditatap oleh Asuna dan juga meminta 'Negi masa hadapan' merakam suaranya pada gambar tersebut. Sebagai wakil dan pewaris tunggal untuk Perusahaan Yukihiro, dia menumpukan sepenuh perhatian untuk menjayakan projek "Blue Mars". Selepas kejayaan penubuhan ISSDA, dia masih kekal berada di samping Negi dan Asuna dan menjadi 'tulang belakang' bagi setiap kegiatan mereka untuk mengimbangi keamanan dunia. Ayaka nyata berpuas hati walaupun hanya berdiri 'selangkah' dari sisi Negi.

12. Karakuri Chachamaru - Merupakan sebuah android (robot yang mempunyai abiliti seperti seorang manusia biasa) dan pelajar No.10 di dalam kelas. Dia dicipta oleh Saotome dan Chao, bagi dijadikan rakan seperjuangan (bagi ahli Magik), teman dan juga pembantu kepada Evangeline (keadaan ini disebabkan Evangeline mampu hidup lama). Seperti Evangeline, dia merupakan ahli Kelab Bancuh Teh Jepun Tradisional Akademi Mahora dan Kelab Pengarang Bunga Akademi Mahora. Pada permulaannya, Chachamaru adalah sebuah robot android biasa dan menjalankan tugasnya seperti biasa. Namun, setelah bertemu dan bergaul rapat bersama dengan Negi, Chachamaru mendapati dirinya mula berubah dan 'berperasaan', lebih-lebih lagi apabila berdekatan dengan Negi. Antaranya, malu (terutama ketika Saotome mengarahkannya membuka baju di depan Negi), mula bergaya, sentiasa tersenyum, ragu-ragu apabila membuat keputusan terutama berkaitan dengan Negi dan menangis (ketika membuat pactio dengan Negi). Dijana kuasa dengan 'kuasa magik' Evangeline dengan menggunakan sejenis kunci, yang memerlukan pemutar kunci memasukkan tenaganya menerusi kunci tersebut bagi mengecas Chachamaru (Dia kurang suka meminta Negi mengecas dirinya, kerana 'kuasa magik' Negi yang kurang terkawal, menyebabkan proses mengecas menjadi proses yang sangat menyakitkan). Mempunyai pelbagai versi badan yang berlainan, bergantung kepada keperluan Chachamaru sendiri. Merupakan orang yang sangat memahami dan menyokong Negi dan menjadi pembantu peribadi Negi sepanjang 'perjuangan' Negi mengubah Dunia Magik. Membuat pactio dengan Negi ketika Majlis Tari-Menari di Dunia Magik, yang bermula dengan hampir gagal (kad pactio tidak muncul, disebabkan Chachamaru adalah android, bukan manusia sebenar) tetapi disebabkan keazaman dan kejujuran Negi, maka pactio antara mereka lengkap. Pactionya adalah Pupa Somnias, dan artifaknya adalah sepersalinan lengkap pakaian yang bertanda "Chao Bao Zi", sepasang telinga dan ekor kucing elektronik dan sebuah senjata pembidik berbentuk kucing (ini disebabkan kepihatinannya terhadap kucing terbuang). Pembidik tersebut jika ditekan, akan mengaktifkan Sistem Bantuan Satelit Chao Bao Zhi Jenis 2130 - Al Iskandariya (lebih kurang dipanggil 'Sistem Kucing Angkasa') yang akan memusnahkan musuh dalam sekelip mata sahaja. Oleh itu, sebelum membidik, Chachamaru harus mengambil kira jarak antara sasaran dan dirinya terlebih dahulu. Senjata ini merupakan salah satu hasil kerja Chao, yang mana menjadi satu tanda tanya bagaimana ia boleh menjadi artifak bagi pactio ini. Telah berkhidmat sebagai setiausaha Negi selama beberapa tahun. Dia telah dijadikan sebagai prototype bagi menghasilkan robot manusia yang diperlukan bagi menghentikan perang yang berlaku ketika itu, jadi dia sentiasa kelihatan dalam keadaan luka dan cedera akibat latihan yang dijalaninya.


13. Evangeline Athanasia Katherine (Kitty) McDowell - Secara fizikalnya, Evangeline kelihatan seperti kanak-kanak berusia 10 tahun. Namun sebenarnya dia adalah seorang pontianak (vampire) yang telah berusia kira-kira 600 tahun, serta telah dikenakan mantera sumpahan oleh ayah Negi; Nagi Springfield iaitu Infernus Scholasticus (Neraka Persekolahan) di Akademi Mahora sejak 15 tahun dahulu sebagai seorang pelajar di kelas 2-A dengan menduduki tempat No.26. Evangeline turut dikenali sebagai 'Ahli Sihir Gelap Eva'(Dark Evangel), 'Ahli Sihir Yang Tidak Akan Mati' (Maga Nosferatu), 'Ratu Kegelapan' (The Queen of the Night), 'Pengawal Patung' (Puppet Master) dan sebagainya. Dia adalah pontianak Shisho; iaitu pontianak yang terhasil akibat pemujaan (Pontianak Asli) bukannya digigit oleh pontianak sebenar. Keadaan ini berlaku apabila genap hari lahirnya yang ke-10, iaitu selepas dia bangun daripada tidurnya. Evangeline berjaya membunuh pelakunya dengan ilmu yang dipelajarinya. Dilahirkan di Eropah, dan terpaksa mengembara disebabkan keadaan yang tidak menggalakkan. Evangeline kemudiannya bertemu Nagi secara tidak sengaja dan jatuh hati padanya; tetapi tidak diendahkan olehnya. Sebagaimana pontianak lain, dia juga alah kepada pancaran cahaya matahari dan bawang putih serta tidak pandai berenang. Namun, sepanjang sumpahan, Evangeline adalah seorang manusia biasa kecuali tiba malam bulan mengambang; yang akan memulihkan kuasa dan abilitinya sebagai seorang ahli sihir dan pontianak. Apabila Negi tiba di Akademi Mahora, Evangeline telah membuat keputusan untuk menghisap darah Negi yang dipercayai akan merungkai sumpahan yang dibuat oleh Nagi padanya; tetapi berakhir dengan kegagalan. Merupakan guru kepada Negi dan Asuna, yang mana Negi memanggilnya sebagai 'Master'. Evangeline adalah seorang guru yang tegas, agak kejam dan menakutkan serta sentiasa mengadakan ujian terhadap pelajarnya, malah ditakuti oleh Negi (apabila ditanya oleh Kotarou mengenai latihannya bersama Evangeline; Negi hanya mampu terdiam sambil air mukanya semakin pucat menandakan ketakutannya). Kadangkala menunjukkan dia berminat dengan Negi (mungkin disebabkan wajahnya yang seiras dengan ayahnya). Juga tuan dan pasangan magik kepada Chachamaru. Sangat gemar meminum air teh Jepun dan mengarang bunga pada masa lapang, malah menganggotai kelab yang sama dengan Chachamaru. Kemahirannya dalam pertempuran tangan adalah melebihi kemahiran Setuna, serta sangat mahir dalam mengendalikan tali pada orang lain seperti boneka dan mengawal pergerakan mereka dengan sesuka hatinya. Sangat pantang jika disebut sebagai budak kecil dan rendah, yang sekaligus membangkitkan kemarahannya. Alberio Imma adalah orang yang paling kurang disenanginya, kerana memanggilnya 'Cute Kitty' dan suka menyakat (kadangkala menyebabkan Evangeline mengamuk) serta Jack Rakan kerana menggelarnya sebagai 'Loli Grandma' (Nenek Berpakaian Goth-Lolita). Kini, Evangeline telah bersama-sama dengan Chao merentasi masa bagi membolehkannya bertemu semula dengan Nagi yang dianggap masih hidup. Malah, Evangeline jugalah yang membawa pulang 'Asuna masa hadapan' ke masa 113 tahun lalu untuk mengubah masa depan serta menunaikan janji terhadap 'Negi masa hadapan' yang meninggal dunia. Sehingga kini, masih belum diketahui adakah Evangeline adalah anak kepada Lifemaker (Ahli Sihir Pertama Yang Memulakan) atau tidak. Dia juga merupakan pencipta teknik magik hitam berbahaya, Magia Erebea dan teknik ini kemudiannya diwarisi oleh Negi. Pactionya dipanggil Magistra Puparum; yang masih belum diketahui apakah artifak dan kuasanya. Sentiasa membantu Negi dalam pencarian Nagi, yang akhirnya membawa kepada kejayaan untuk membawa pulang Nagi dari 'Dunia Kejahatan'. Telah berjaya memperoleh kebebasan apabila sumpahan yang dikenakan oleh Nagi telah berjaya dihapuskan. Sungguhpun sudah bebas, dia tidak meninggalkan Mahora kerana ingin melihat perkembangan Negi dan juga Asuna. Masih tidak mahu meluahkan perasaannya kepada Nagi dan menunggu masa yang sesuai untuk melakukannya.

14. Ku Fei - Pelajar No.12 di dalam kelas 2-A. Dia merupakan seorang pelajar asing dan berasal daripada China, dan berdarah keturunan Han (Latar belakang keluarganya kurang diketahui). Ku Fei memiliki perwatakan yang bodoh-bodoh alang, ceria dan energetik. Merupakan salah seorang daripada 'Baka Rangers' dan digelar sebagai 'Baka Yellow' (Si Bodoh Berambut Kuning). Bahasa yang biasa dituturkan oleh Ku Fei adalah bahasa Cina, dan dia masih lemah dalam penguasaan bahasa Jepun. Perbezaan bahasa ini menyebabkan pembelajarannya kurang memberansangkan; selain mengganggu konsentrasinya dalam kelas serta masih mengikuti kelas bahasa Jepun. Ku Fei hanya bercakap menggunakan bahasa Jepun asas dengan tambahan kata '-Aru' di setiap hujung ayat yang dituturkan (tidak terdapat makna spesifik mengenai perkataan ini). Sungguhpun begitu, Ku Fei digeruni di gelanggang perlawanan selain daripada Mana, Setuna dan Kaede, iaitu pelajar ke-4 terkuat di dalam kelas. Ku Fei adalah sangat berkebolehan dalam Kung Fu-Jenis Kenpo, tetapi tiada pengalaman malah pengetahuan mengenai kuasa magik. Dia memperolehi kekuatannya 100% daripada latihan keras yang dijalankan selain daripada tenaga 'ki' yang diperolehi sepanjang latihan dan pertempuran. Merupakan Pengerusi bagi Persatuan Mempertahankan Diri China Akademi Mahora, dan pahlawan yang berupaya dalam pertarungan tangan atau bersenjata (pisau, pedang, tukul besar atau selendang) serta tenaga yang kuat. Negi mempelajari seni mempertahankan diri China daripada Ku Fei dan memanggilnya 'Sifu' (mengikut gelaran guru dalam bahasa Cina); yang mana Negi mempelajarinya dalam masa yang singkat. Pada masa lapang, dia akan membantu Chao, Satomi dan Hatsuki di kedai makan ala China bernama 'Chao Bao Zi', yang sangat terkenal di Akademi Mahora. Ku Fei sangat kuat makan, malah menggemari makanan pau nikuman yang dihasilkan Chao. Malah, dia selalunya dijadikan 'tikus makmal' oleh Chao dan Saotome bagi menguji peralatan atau resepi baru yang dihasilkan; sama ada bagi Kelab Robotik atau Kelab Masakan Akademi Mahora. Pactio yang dimilikinya bergelar Pugilatum Exercens dan mengandungi artifak bernama Shinchintetsu Jikaizon, iaitu sejenis rod kayu atau besi yang mampu membesar, mengecil, meninggi atau merendah mengikut kemahuannya. Artifak miliknya adalah diadaptasi daripada karekter Son Goku; Raja Monyet dari hikayat lagenda klasik China, "Journey To The West" yang sangat popular di China. Sepanjang berada di menengah tinggi, dia telah membuka sebuah gelanggang seni mempertahankan diri Kenpo di Mahora dan juga menyertai kesemua pertandingan yang dianjurkan, serta memenanginya. Merupakan teman latihan kepada Kaede dalam meningkatkan abilitinya. Perlawanannya dengan Negi pada setiap perayaan Tahun Baru, kemudiannya menjadi tradisi Mahora.


15. Nagase Kaede - Dikenali dengan karekter wajah dengan mata yang sentiasa bertutup, Kaede adalah seorang yang lembut, tenang dan berfizikal tinggi. Keadaan fizikalnya yang kelihatan telah dewasa, kadangkala menyebabkan ramai yang salah faham akan anggaran umur sebenarnya. Pelajar No.20 di dalam kelas. Dia sentiasa menggunakan perkataan '-de Gozaru', perkataan yang selalunya digunakan oleh golongan Samurai, malah menggunakan perkataan '-dono', iaitu gelaran hormat bagi memanggil seseorang yang lebih berpangkat dalam golongan Samurai (contohnya, Konoka-dono dan Setuna-dono). Kaede adalah seorang ninja dan berasal daripada Klan Ninja Koga, tetapi keluarganya tidak mengamalkan cara hidup ninja, ini menyebabkannya mempelajari sendiri kemahiran ninja. Pada masa lapang, dia akan 'bertapa' di kawasan pergunungan sambil mengaplikasikan kemahiran ninja yang dimilikinya. Di dalam kelas pula, dia merupakan salah seorang pelajar yang mendapat gred mata terendah dan mendapat jolokan 'Baka Blue' (Si Bodoh Berambut Biru). Kaede mengganggotai Kelab Berjalan Akademi Mahora dan merupakan guru kepada si kembar, Fumika dan Fuuka dan juga Kotarou. Merupakan pelajar ke-3 terkuat di dalam kelas, dan sangat berkebolehan dalam perlawanan kombat ninja dan magik tahap tinggi, antaranya mengaplikasi 'kage bunshin no jutsu' dengan sangat baik, berupaya mengendalikan senjata-senjata ninja dengan mahir serta ninpou; iaitu seni mempertahankan diri ninja. Membuat pactio dengan Negi dan mendapat Speculatrix Clandestina; bersama artifak Tengu no Kakuremino, sejenis jubah ninja. Artifak miliknya ini sangat bersesuaian dengan abilitinya sebagai seorang ninja, iaitu sebagai alat untuk bersembunyi dan menjalankan aktiviti perisikan. Malah, di dalam jubah terdapat bilik dan dapur (seperti ruang masa) untuk perjalanan jauh dan boleh digunakan untuk menyerap serangan musuh (dihantar ke ruang lain) serta menyerang hendap musuh ketika pertarungan. Artifak ini diadaptasi daripada lagenda klasik Jepun, "Tengu" yang sangat popular di Jepun. Setelah tamat pengajian, dia telah menjalani latihan ninja yang intensif dan berjaya ke angkasa lepas dengan menggunakan artifak miliknya. Sentiasa membantu rakan-rakannya dan dikenali sebagai ninja terbilang dalam sejarah.


16. Ryuumiya "Tatsumiya" Mana - Seorang pelajar kelas 2-A bernombor 18 dan anak perempuan kepada ketua Tokong Tatsumiya, yang terletak berhampiran dengan Akademi Mahora. Mana berdarah separuh Puerto-Rico (daripada kulitnya yang gelap) dan separuh Jepun. Dia telah lama mengetahui kewujudan ilmu magik, iaitu sebelum kedatangan Negi ke Akademi Mahora dan dibuktikan dengan kewujudan kad pactionya yang terdahulu, bernama Mana Arkana (Mana Yang Berahsia). Namun, kad tersebut sudah tidak aktif berikutan kematian ahli magik yang menjadi pasangan Mana sejak 20 tahun dahulu. Wajah ahli magik pasangan Mana adalah sangat mirip dengan wajah Pengerusi Kelab Biathlon Akademi Mahora, iaitu kelab yang disertai olehnya kini. Mana adalah seorang yang kurang bersosial, kurang mengambil tahu hal orang lain dan kurang melibatkan diri dalam perbualan di dalam kelas. Dia turut menerima tugasan sebagai penembak tepat, pembunuh upahan, pengawal peribadi atau penembak upahan; bergantung pada siapakah yang mengupahnya melakukan tugasan tersebut. Semasa bekerja, dia sangat serius, tegas dan sangat berdedikasi yang menjadikannya kelihatan seperti seorang yang kejam dan menakutkan. Memiliki Mata Syaitan (Demon Eye) yang membolehkannya melihat roh, syaitan atau semangat serta abilitinya menggunakan pelbagai jenis senjata untuk menembak ke arah sasaran secara tepat (tidak pernah tersasar). Selain itu, Mana turut boleh memanipulasikan duit syiling sebagai senjata tembakannya, serta memiliki separuh darah dari puak syaitan yang merupakan punca kepada abiliti Mata Syaitannya itu. Mana seringkali disalah anggap telah berusia lebih daripada 18 tahun, kerana dibenarkan masuk ke kawasan tertentu di bandar (kecuali jika dia memakai baju uniform sekolah). Selalu bertarung dengan Kaede atas sebab-sebab yang remeh. Setelah menamatkan persekolahannya, dia telah terlibat secara langsung dalam banyak peperangan termasuk peperangan menuntut kebebasan untuk planet Mars pada awal abad ke-22 (Peperangan ini merupakan punca yang mengakibatkan Asuna 'terlewat' bangkit dari tidurnya : kuasanya digunakan untuk memulihkan keadaan Dunia Magik ketika itu).

17. Akashi Yuuna - Merupakan seorang pelajar yang sangat menggemari sukan bola keranjang dan ahli Kelab Bola Keranjang Akademi Mahora (salah satu kelab yang paling kurang memberansangkan di Mahora). Pelajar No.2 di dalam kelas. Yuuna bersahabat baik dengan Makie, Ako dan Akira serta bersama-sama menganggotai Kelab Sukan Akademi Mahora. Seorang remaja yang dilahirkan dengan kedua-dua ibu bapanya adalah ahli magik, menjadikan Yuuna turut berkebolehan menggunakan ilmu magik (tetapi dirahsiakan oleh bapanya, Professor Akashi). Berlainan dengan Konoka, dia sudah didedahkan dengan ilmu magik oleh mendiang ibunya; Akashi Yuko sejak kecil. Ibu Yuuna kemudiannya telah meninggal dunia ketika menjalankan misi. Yuuna adalah seorang yang periang, energetik, nakal, mengambil berat akan ayahnya serta berdikari. Kelemahannya adalah berminat dengan iklan TV yang pelik (sehingga sanggup merakamnya di dalam tape sekiranya menghadiri kelas). Sangat mudah berasa cemburu sekiranya melihat ayahnya bersama-sama dengan wanita lain, selain dirinya (mungkin dia tidak mahu kasih sayang ayahnya beralih pada orang lain) dan sangat berkebolehan dalam mengendalikan senjata magik berunsur tembakan; antaranya pistol semi magik ketika acara "Ahli Magik Vs Mars" dan menembak secara tepat (walaupun tidak secekap Mana). Memperoleh tempat ke-4 dan mendapat gelaran "Yuuna The Kid". Di Dunia Magik, dia dan Makie telah berjumpa dengan seorang penduduk yang baik hati bernama Johhny dan diterima bekerja sebagai pelayan di bar milik rakannya. Mengetahui identiti sebenar Negi dan telah membuat pactio dengannya. Pactionya bernama Strenuus Arcarius dengan sebuah aritifak dipanggil Iris Tormentum; iaitu sepasang pistol magik yang pernah dipakai olehnya semasa acara terdahulu dan sebuah pistol semi-automatik magik yang dikatakan adalah pistol milik mendiang ibunya. Setakat ini, kebolehan bidikan pistol Yuuna adalah abiliti melumpuhkan perubahan mana-mana raksasa ke peringkat terulung dan juga menghentikan kuasa magik yang dimiliki oleh ahli magik selama 3 minit, dengan setiap bidikan yang tepat. 5 tahun kemudian, berjaya menunaikan impian mendiang ibunya iaitu dengan menjadi seorang agen di dalam kumpulan Megalo Mesembria. Sungguhpun kerjaya tersebut sangat mencabar, namun dia menghadapinya dengan tenang dan akan membantu rakan-rakannya sekiranya diperlukan. Sering dapat bertemu dengan rakan-rakan sekelasnya jika mempunyai masa lapang.


18. Izumi Ako - Pelajar No.5 di dalam kelas 2-A. Dia adalah seorang gadis yang pemalu tetapi gemar bersukan, malah bekerja sebagai pembantu jururawat di Akademi Mahora. Ako adalah sahabat baik kepada Yuuna, Makie dan Akira. Selain itu, Ako adalah pengurus Pasukan Bola Sepak Lelaki Menengah Rendah Akademi Mahora dan juga merupakan antara orang yang bertanggungjawab dalam menjaga kebersihan tandas bagi kelas 2-A. Mempunyai kemahiran bermain peralatan muzik, iaitu gitar bass. Ako mengidap penyakit fobia terhadap darah, yang mana berlawanan dengan pekerjaannya sebagai pembantu jururawat. Ako juga seorang yang sangat rendah diri dan kurang yakin pada diri sendiri, selain mempunyai parut yang sangat besar pada belakang badan yang mana mempengaruhi keadaan dirinya itu. Pernah meluahkan perasaan pada seorang remaja yang lebih tua darinya, tetapi telah ditolak. Jatuh cinta pandang pertama kepada jelmaan Negi yang berumur 15 tahun, iaitu 'Nagi Springfield' yang ditemui secara tidak sengaja, berbalas e-mail dengannya (tanpa menyedari bahawa itu hanyalah jelmaan gurunya yang memakan "Pil Penukar Usia") dan menjemputnya menghadiri konsert yang disertainya. Ako juga telah mengikuti Negi ke Dunia Magik (secara tidak sengaja) bersama Natsumi dan Akira. Dia diserang penyakit tempatan, yang menyebabkan mereka bertiga terpaksa menjadi hamba bagi mendapatkan penawar penyakit tersebut. Berjaya diselamatkan oleh 'Nagi' dan akhirnya mengetahui identiti sebenarnya, sekaligus menyebabkan Ako menyuarakan isi hatinya kepada Negi. Tanpa disedari, Tosaka menyukainya. Membuat pactio dengan Negi dan memperoleh pactio bernama Cultrix Cum Traumate. Artifak yang dimilikinya adalah Mysterious Syringe, iaitu sebuah jarum pencucuk (yang selalu digunakan jururawat di hospital) dengan jarum sebesar 1.8 cm. Cecair di dalam jarum pencucuk  boleh digunakan sebagai 'penambah tenaga' dan juga racun, yang menyebabkan penerimanya mengalami kehilangan segala deria yang dimilikinya. Setelah parut di bahagian belakangnya telah berjaya disembuhkan dengan kaedah magik, dia telah melanjutkan pelajarannya di Dunia Magik selepas tamat menengah tinggi. Menjadi seorang Jururawat Pelatih Kelas Pertama dan bekerja di tempat yang sama dengan Akira. Menjadikan Konoka sebagai idolanya dalam usaha untuk mendorongnya melakukan yang terbaik dalam pekerjaannya.


19. Sasaki Makie - Rakan baik kepada Yuuna, Ako dan Akira. Pelajar nombor 16 di dalam kelas. Merupakan seorang yang memiliki kebolehan gimnastik, dan memasuki Kelab Gimnastik Akademi Mahora. Sungguhpun begitu, dia sangat lemah dalam pelajarannya menyebabkan dia menjadi salah seorang ahli kumpulan 'Baka Ranger' dengan gelaran 'Baka Pink' (Si Bodoh Berambut Merah Jambu). Merupakan salah seorang peminat Negi, yang mana menganggap Negi seorang kanak-kanak yang comel, tetapi menghormati pendirian Negi sebagai guru kelasnya; sekaligus meminati Negi seperti Ako. Sangat berkebolehan dalam mengendalikan peralatan gimnastik jenis reben, yang selalu digunakan untuk bergerak serta mengambil peralatan yang diingininya dari jauh (membuatkan Negi kagum). Telah membuat pactio dengan Negi, setelah mengetahui identiti sebenar Negi dan memperolehi pactio bernama Armatura Quinquiplex. Artifak yang dimiliki oleh Makie adalah merupakan peralatan asas yang dimiliki oleh seorang ahli gimnastik, tetapi sangat membantu terutama pada saat-saat kecemasan. Antaranya, Liberum Lemniscus (reben; mampu memanjang tanpa had), Bombus Globus (bola gimnastik; akan meletup apabila dilontarkan pada musuh), Frango Stipes (bebola yang ditimang; boleh berpecah-pecah dan terapung di udara), Cleaving Ring (gelung rotan) dan Capturing Rope (Tali gimnastik). Selepas menamatkan pelajarannya di Universiti Mahora, dia telah menjadi Guru Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah Mahora. Walaupun menjadi pujaan guru-guru bujang dan pelajar-pelajarnya, dia masih menaruh harapan kepada Negi. Dia sering mengambil peluang untuk keluar bersama rakan-rakannya, terutama Negi.


20. Chao Lingshen - Pelajar bernombor 19 di dalam kelas 2-A.  Dia memiliki semua perkara yang diinginkan oleh semua pelajar biasa iaitu kecerdikan, kecantikan, kecergasan fizikal serta kekayaan. Chao adalah pelajar yang paling cerdik dan terpandai pernah dilahirkan di Akademi Mahora, iaitu dengan mendapat tempat pertama dalam setiap peperiksaan penggal. Selain itu, dia juga adalah pengamal Kung Fu-Jenis Kenpo serta telah mahir mencampurkan teknik itu bersama teknologi teknikal. Gemar mencipta sesuatu yang baru serta memberi kemudahan kepada setiap orang. Merupakan pengasas kepada gerai makanan "Chao Bao Zi" yang terkenal di Akademi Mahora (yang menjadikannya kaya-raya, merupakan pelajar ke-2 terkaya selepas Ayaka). Identiti asalnya masih samar, tetapi dia adalah seorang 'perentas masa' yang datang bagi melihat dan menjadi perisik untuk dibawa ke zamannya. Chao mungkin mempunyai darah keturunan China (kerana cara pemakaian dan perlakuannya seolah-olah dari sana) dan berasal dari Mars; yang pada zamannya manusia telah berjaya hidup di sana. Dia juga merupakan keturunan Negi pada zaman akan datang, yang tidak diketahui siapakah wanita yang dikahwini Negi pada masa akan datang (sehingga kini masih tidak didedahkan). Menganggotai banyak kelab dan persatuan di Akademi Mahora, memberikannya akses dalam melakukan aktiviti atau bergerak tanpa batasan di Mahora. Antara ciptaannya yang terulung adalah rekabentuk gerai "Chao Bao Zi", jam perentas masa Cassiopeia, baju sut yang kalis serangan dan teknik serta robot-robot yang digunakan oleh Evangeline, termasuk Chachamaru. Berkebolehan dalam melancarkan ilmu magik tahap tinggi dan cara pembacaan manteranya adalah hampir menyerupai mentera yang dipakai Negi serta mengamalkan magik yang menyerupai 'Magia Arebea', menguatkan bukti bahawa dia sememangnya keturunan Negi. Merupakan orang yang bertanggungjawab dalam insiden "Ahli Sihir Vs Mars" yang bertujuan untuk mendedahkan mengenai magik kepada umum, tetapi dalam cara yang paling ekstrem serta 'mengubah sejarah' masa lalu supaya dapat mengubah masa hadapan yang dilaluinya (Chao menghadapi keadaan yang getir di masa hadapan). Berjaya dikalahkan oleh Negi dan pulang kembali ke masa hadapan, sehinggalah dia muncul kembali bersama 'Evangeline 113 tahun akan datang' dan membawa pulang 'Asuna masa hadapan' kembali ke 113 tahun lalu untuk mengubah sejarah (turut mengambil sijil tamat persekolahan menengah rendah). Melalui kemudahan dan kemahiran teknologi yang dikuasainya, dia banyak membantu Negi dalam menjadikan projek "Blue Mars" menjadi realiti. Dia masih berusaha untuk menjadikan keamanan itu sebagai realiti di dunia asalnya (masa hadapan). Kadangkala dia akan datang 'menjenguk' rakan-rakannya untuk bersuka-ria.


21. Ookouchi Akira - Merupakan salah seorang pelajar yang tertinggi di dalam kelas. Pelajar No.6 di dalam kelas 2-A. Seorang pelajar yang mempunyai bakat berenang yang terbaik di kelasnya dan menganggotai pasukan Kelab Berenang Akademi Mahora. Akira kelihatan pendiam, lebih berfikiran luas, pemaaf dan lebih matang dalam pergaulannya, berbanding rakan-rakannya yang lain. Sungguhpun begitu, dia memiliki abiliti 'pemusnah' yang kuat serta akan menggunakan 'kekuatan luar biasanya' dalam situasi tertentu, contohnya ketika rakan-rakannya telah mempermain-mainkan Negi dengan mengambil cincin magik yang diberikan oleh Evangeline. Interaksi antara Negi dan Akira hanyalah hubungan di antara guru-pelajar dan kakak-adik. Pernah mengekori Negi dan Ala Rubra ke Dunia Magik, tetapi terkandas di sana setelah mendapati Ako diserang penyakit tempatan; menyebabkan dia, Ako dan Natsumi terpaksa 'ditahan' sebagai hamba bagi membayar harga penawar penyakit tersebut. Seorang yang setiakawan dan akan membantu rakan-rakannya ketika kesusahan. Ketika rakan-rakannya mengejar Negi bagi mengetahui siapakah pelajar yang disukainya, Akira telah membuat pactio dengan gurunya itu bagi melindunginya, iaitu Siren Valida. Artifak miliknya adalah sepasang sut yang menyerupai rekabentuk seekor ikan duyung, yang mana boleh membawanya menembusi mana-mana kawasan yang berair (malah lopak air sekalipun) tanpa menggunakan kuasa magik serta dapat bergerak dengan senyap. Namun, kelemahannya adalah bergantung kepada jumlah pintu air yang terdapat di Akademi Mahora serta dalam lingkungan sejauh 300 radius sahaja. Telah memohon tempat di sebuah firma yang mengendalikan projek "Lif Elevator" yang merentasi orbit Dunia Realiti dan Dunia Magik yang baru ditubuhkan. Berjaya melepasi ujian ketat bagi menjadi seorang juruterbang angkasa lepas dan akhirnya menjadi seorang Attendan Kabin Elevator Kelas Pertama. Seringkali berjumpa dengan Negi, sekiranya dia menaiki kabin kendaliannya untuk ke Dunia Magik.


22. Naba Chizuru - Seorang pelajar yang baik, selalu tersenyum serta memiliki buah dada terbesar di dalam kelas 2-A. Pelajar No.21 di dalam kelas dan menyertai Kelab Astronomi Akademi Mahora. Selain itu, dia merupakan seorang yang penyayang dan bersikap keibuan. Chizuru bersahabat baik dengan Natsumi dan tinggal sebilik dengan Natsumi dan Ayaka. Chizuru dikhabarkan memiliki keluarga yang mana kekayaannya menyamai kekayaan keluarga Ayaka, tetapi tidak dapat dipastikan. Sangat suka membantu orang yang memerlukan dan tidak mudah takut dengan ugutan, menjadikannya seorang gadis yang matang dan berani. Membenarkan Kotarou tinggal di biliknya dengan menyatakan bahawa Kotarou adalah adik bongsu kepada Natsumi yang sangat miskin, dan perlukan bantuan untuk meneruskan kehidupan. Merupakan orang yang paling ditakuti oleh Natsumi dan Kotarou; serta aksinya yang kadangkala menakutkan. Suka menggunakan batang daun bawang (yang banyak tumbuh ketika musim bunga di Jepun) bagi mencucuk punggung, yang dipercayai olehnya dapat mengurangkan demam (yang mana menakutkan Kotarou). Telah membuat kad pactio dengan Negi yang dipanggil Servator Stellarum; artifaknya adalah Negi Scepter iaitu batang daun bawang (yang selalu digunakannya). Apabila artifak ini dicucuk pada punggung orang yang dikehendaki, ia akan menyembuhkan segala penyakit luaran tetapi ini menyebabkan mangsa terpaksa menurut apa sahaja yang dikehendaki oleh Chizuru (mangsa tidak dapat mengawal diri sendiri, dikawal oleh Chizuru). Sebagai wakil dan juga pewaris keluarganya (Industri Berat Naba), dia telah bekerjasama dengan Ayaka untuk menjadi 'tulang belakang' kepada projek "Blue Mars" yang dijalankan oleh Negi dan Asuna. Setelah segalanya berjalan lancar, dia mengundur diri dan memohon jawatan sebagai seorang guru di sebuah pusat jagaan kanak-kanak (kerana itu adalah impiannya sejak kecil). Kini, ditugaskan untuk menjadi pengasuh kepada anak-anak kembar adik-beradik Narutaki (Fuuka dan Fumika) setelah dia tertarik dengan kecomelan anak-anak mereka apabila pertama kali melihat mereka semasa berkunjung ke Adriadne.


23. Kasuga Misora - Pelajar tomboy yang hiperaktif ini merupakan pelajar No.9 di dalam kelas 2-A. Menganggotai Kelab Larian Akademi Mahora dan satu-satunya pelajar yang mampu menyaingi Asuna dalam acara larian pecut. Misora selalunya kelihatan memakai pakaian seorang paderi wanita, kerana merupakan seorang pelatih paderi wanita di Gereja Akademi Mahora. Sungguhpun begitu, dia juga merupakan pelatih ahli magik yang sama seperti Negi dan memasuki Mahora semata-mata untuk menyelesaikan tanggungjawabnya sebagai pelajar. Selalu kelihatan bersama-sama Takane, Mei dan Negumi yang turut merupakan pelatih ahli magik sepertinya. Dia sentiasa cuba menyembunyikan abilitinya dari pengetahuan rakan-rakan sekelasnya, dengan niat tidak mahu identitinya terbongkar. Walaupun Misora adalah seorang pelatih paderi yang mana terikat dengan peraturan serta tatacara yang sopan, dia seringkali melanggar arahan penjaganya, Paderi Wanita Shakti dan melakukan kekacauan dengan kenakalannya membuatkan dia selalu mendapat hukuman daripada penjaganya itu. Merupakan salah seorang saksi yang menyaksikan 'robot-robot' ciptaan Chao dalam peristiwa 'Ahli Sihir Vs Mars". Selain itu, dia menyamarkan diri apabila berlaku tragedi di Dunia Magik, yang mana dinafikan olehnya. Mempunyai pactio, yang dilakukan dengan Cocona Fatima' Rosa bernama Joculatrix Monachans; iaitu sejenis artifak yang merupakan sepasang kasut yang mampu membuatkan Misora berlari dan bergerak dengan sangat pantas, bukan sahaja di darat (jalan), malah di dinding serta di atas air. Misora turut menguasai mantera magik asas yang hanya digunakan pada masa tertentu dan selalunya menggunakan artifaknya untuk melarikan diri dari musuh. Setelah tamat persekolahan, membantu Yue dalam menjalankan penyiasatannya sebagai detektif. Masih bekerja di gereja yang sama dan kini menjadi paderi wanita dan guru agama.


24. Murakami Natsumi - Pelajar No.28 di dalam kelas 2-A. Natsumi seorang yang comel, pemalu dan kurang bercakap. Keadaan ini berlawanan dengan minatnya iaitu berlakon. Dia adalah salah seorang pelakon teater dan menyertai Kelab Drama / Teater Akademi Mahora, tetapi tidak suka dengan dirinya sendiri yang dianggap 'hanya seorang pelajar sekolah menengah rendah biasa', 'tidak matang' dan 'tidak cantik'. Sifat rendah dirinya semakin menebal apabila mempunyai Ayaka dan Chizuru yang dianggap sebagai 'contoh model figura wanita yang sempurna dari segala sifat'. Merupakan orang yang menjumpai Kotarou yang terdampar dan menyelamatkannya. Dipaksa oleh Chizuru untuk mengaku bahawa Kotarou adalah adik bongsunya; supaya tidak mendatangkan keraguan kepada Ayaka. Natsumi kemudiannya mengekori rombongan Ala Rubra bersama-sama Ako dan Akira kerana bimbang dengan keselamatan Kotarou, tetapi kemudiannya terkandas di Dunia Magik dan dijadikan hamba tebusan. Satu-satunya orang yang boleh mengenali Kotarou, walaupun dia telah berubah menjadi remaja berusia 15 tahun akibat memakan "Pil Penukar Usia" (mungkin disebabkan abiliti lakonannya dan ini membuatkan Kotarou agak rimas). Dia sangat takut kepada Chizuru, terutama apabila Chizuru berubah 'watak'. Mempunyai perasaan terhadap Kotarou dan pernah berasa cemburu apabila melihat Kotarou bersama-sama gadis lain. Natsumi merupakan orang pertama yang menjadi pilihan Kotarou untuk menjalankan upacara pactio; dengan tujuan untuk menjadi Ahli Magik seperti Negi dan melindungi Natsumi daripada musuh. Pactionya adalah Actrix Timida, dengan artifaknya Adiotur Solitarus; iaitu sebuah topeng muka yang selalu digunakan oleh pelakon opera dalam babak majlis tari menari. Kelebihan artifak ini adalah membolehkan pemiliknya berasimilasi dengan keadaan sekelilingnya, tanpa disedari oleh sesiapa pun (seperti sesumpah), walaupun musuh adalah orang yang paling tinggi ilmu magiknya. Ini bermakna artifak ini membolehkan Natsumi melalui titik buta yang tidak terlihat oleh musuh, menyembunyikan secara 100% pemilik dari penglihatan, bau malah bunyi (jika terhasil oleh Natsumi). Malah, dia turut boleh menyembunyikan orang lain bersamanya dengan berpegangan tangan dengan orang tersebut. (Tidak boleh dilepaskan, atau orang tersebut akan terdedah kepada umum). Artifaknya adalah merupakan salah satu artifak lagenda yang setaraf dengan artifak milik Yue, Orbis Sensualium Pictus. Natsumi kemudiannya selalu diajak keluar oleh Kotarou, dengan tujuan kegiatan pengintipan dan latihan bagi menjadi Ahli Magik. Namun, ditinggalkan sendirian (Kotarou menyatakan untuk menjalani latihan ninja) lalu pulang ke Dunia Magik untuk mencarinya. Di sana, dia terlibat dengan sebuah pengembaraan yang lebih mencabar berbanding ketika peperangan menentang Fate, tetapi terselamat dengan pertolongan artifak miliknya serta beroleh pengalaman berharga; sekaligus mengubah dirinya menjadi seorang yang boleh berdikari, mahir dalam seni mempertahankan diri dan matang. Bertemu semula dengan Kotarou, dan berjaya menumbuknya sebanyak 7 kali melalui titik buta yang tidak dijangka oleh Kotarou. Dia tidak pernah jujur dalam menyatakan rasa cintanya kepada Kotarou dan akhirnya berkahwin pada tahun 2015 dengan penuh kemeriahan.

25. Hakase Saotome - Seorang pelajar yang pakar dalam mencipta atau mengadakan peralatan robotik. Pelajar No.24 di dalam kelas. Saotome bersahabat baik dengan Chao, yang mana dengan kerjasama antara mereka berdualah yang telah berjaya menghasilkan Chachamaru. Di Akademi Mahora, dia lebih dikenali dengan nama panggilan "Professor". Dia selalu dilihat bersama-sama Chao dan Chachamaru, serta bertanggungjawab dalam perkara berkaitan teknikal di dalam kelas. Mengganggotai Persatuan Penyelidik Pembinaan Robotik Akademi Mahora dan Persatuan Penyelidikan Teknologi Jet Akademi Mahora (selalunya dia meminta persatuan menyediakan sebuah bilik untuknya melakukan ujikaji). Dia selalu menjadikan Ku Fei sebagai 'tikus putih' bagi setiap hasil kajiannya. Saotome adalah seorang yang bijak, terlalu obses dengan hasil kerjanya namun kurang mengambil tahu keadaan semasa, membuatkannya dan Chao selalu dipanggil "Sainstis Gila" oleh rakan-rakan sekelasnya. Dia sangat membenci perkara-perkara yang tidak dapat diterangkan atau dibuktikan secara saintifik, walaupun agak menyedari tentang kehadiran kuasa magik dalam kebanyakan hasil ciptaannya. Selain itu, dia turut membantu dalam menguruskan gerai "Chao Bao Zi" bersama-sama Chao, Chachamaru, Ku Fei dan Hatsuki. Malah, dia juga merupakan salah seorang daripada 'musuh' yang terlibat dalam peristiwa "Ahli Magik Vs Mars", sebagai pembantu teknikal dan pembaca mantera bagi 'mengubah keadaan dunia kepada dunia yang mengenali magik'. Pengetahuannya yang sangat mendalam melalui teknologi, sains dan magik telah membantu untuk membuat sebuah teori berasaskan sains-magik yang mana menjadikan projek untuk pembinaan elevator ke Dunia Magik telah dapat direalisasikan. Pada akhirnya, dia didapati telah berkahwin dengan seorang Gabenor yang terkenal di Dunia Magik.

26. Yotsuba Hatsuki - Merupakan pelajar No.30 di dalam kelas 2-A. Hatsuki seorang yang pandai memasak serta dipanggil dengan gelaran "Chef" oleh rakan-rakan sekelasnya. Menyertai Persatuan Penyelidikan Masakan di Akademi Mahora, malah merupakan Pegawai Pemakanan di akademi tersebut. Hatsuki dilihat sebagai seorang yang sangat baik (semua orang di Mahora menyenangi dirinya), kuat berusaha, lemah lembut serta bersikap positif dalam kehidupan sehariannya. Malah, dia merupakan satu-satunya pelajar yang diberikan penghormatan 100% oleh Evangeline kerana sikapnya yang ramah dan mesra (kehadiran Hatsuki mewujudkan persekitaran yang aman dan damai, serta positif) juga disebabkan kemahiran memasaknya yang dianggap terbaik di Mahora. Bekerja sebagai tukang masak di gerai "Chao Bao Zi'. Impiannya adalah dapat membuka sebuah restoran miliknya sendiri serta memberi kebahagian dan kegembiraan kepada setiap orang melalui masakannya. Negi juga merupakan salah seorang yang sangat menyukai masakan Hatsuki, terutama "Sup Penguat Semangat" yang selalu dihidangkan olehnya ketika Negi mengalami masalah, bermakna Hatsuki juga seorang yang sensitif serta peka dengan perubahan perasaan seseorang. Hatsuki juga berupaya mengendalikan peralatan mekanikal, iaitu gerai 'Chao Bao Zi' (boleh berubah mode kepada bentuk kereta) dan dilihat mengetahui identiti sebenar Chao; yang tidak mahu didedahkan olehnya. Selepas menamatkan pengajiannya di Perancis dan China, dia telah pulang ke Akademi Mahora dan menguruskan semula kedai Chao Bao Zi. Perniagaannya sangat maju dengan sambutan hangat oleh umum (sama ada dari Dunia Realiti dan Dunia Magik), terutama setelah pembukaan 'lif elevator' ke Dunia Magik. Dia telah meluaskan perniagaannya itu dengan membuka cawangan di angkasa lepas dan menjadi satu-satunya restoran yang berangkaian di dalam sejarah angkasa lepas. Rakan-rakannya masih datang ke cawangan utama restorannya untuk berkumpul dan merasai sendiri masakan yang dibuat olehnya.

27. Shiina Sakurako - Pelajar yang paling ceria dan aktif berbanding Misa dan Madoka. Merupakan pelajar No.17 dan menyertai Pasukan Penyorak Akademi Mahora bersama-sama Misa dan Madoka. Dia sangat suka keluar untuk membeli-belah, berkaraoke serta melepak di shopping kompleks apabila mempunyai masa lapang. Dia turut mempunyai 2 ekor haiwan peliharaan dinamakan sebagai Kukki dan Bikke serta menyertai Kelab Lacrosse. Sakurako menyukai Negi, tetapi dengan beranggapan bahawa Negi adalah seorang budak yang comel. Kehidupannya sangat mudah serta sangat gemar mengambil tahu hal orang lain, yang kadang-kala menyebabkannya dan rakan-rakannya terjerumus dalam kancah kesusahan. Kesukaannya yang lain adalah sangat gemar bertaruh, sama ada menggunakan wang atau kupon makanan. Namun, Sakurako sentiasa bernasib baik dan memenangi segala pertaruhan, yang membawa keuntungan pada dirinya; membuat rakan-rakan sekelasnya menggelarkannya sebagai "Orang Yang Sentiasa Bertuah" atau "Master of Luck". Telah bekerja di sebuah syarikat keselamatan dengan menggunakan kelebihan tuah yang ada padanya. Seorang yang sangat berdedikasi dengan kerjanya dan terlibat dalam rancangan yang dijalankan oleh Negi. Masih berhubungan dengan Fate, yang beranggapan bahawa kelebihannya akan dapat digunakan ke arah kebaikan.

28. Kakizaki Misa - Merupakan 'Ketua Pasukan Penyorak Kelas 2-A' dan menyertai Kelab Koir Akademi Mahora. Bersahabat baik dengan Sakurako dan Madoka, dan merupakan pelajar No.7 di dalam kelas. Seorang gadis yang gemar membeli-belah serta berkaraoke, tetapi kurang gemar meminum air berkarbohidrat. Misa juga mempunyai pemikiran yang agak matang berbanding rakan-rakannya yang lain; apabila ingin menjadikan Negi sebagai 'teman lelaki'nya pada 10 tahun akan datang, setelah melihat 'Ayah Negi' iaitu jelmaan Nagi ketika Pertandingan Seni Bela Diri Mahora. Dia juga merupakan satu-satunya pelajar kelas 2-A yang mempunyai teman lelaki yang tetap. Seorang yang suka bergurau dan mula berasa risau apabila mendapati dirinya mula menyukai Negi, yang dianggap akan membuatkannya seolah-olah seperti Ayaka. Kini berkerja di sebuah stesen hotel sebagai seorang pengurus hotel dan kerjanya bertambah setelah pembukaan lif elevator ke Dunia Magik.

29. Kugimiya Madoka - Pelajar No.11 di dalam kelas 2-A. Berbanding Misa dan Sakurako, dia merupakan gadis yang agak serius dan seringkali mengingatkan rakan-rakannya supaya menjauhi sebarang masalah. Madoka sangat menyukai gyudon dan barangan berasaskan perak, termasuk muzik Barat (dia turut meminati Avril Lavigne) dan sangat sukakan suaranya yang serak-serak basah itu. Sangat mengambil berat akan rakan-rakannya, terutama Ako dan seringkali melindunginya dan menasihatinya supaya lebih bersemangat. Dia juga berbakat dalam bermain peralatan muzik serta menganggotai kumpulan muzik yang disertai oleh Ako. Madoka meminati jelmaan remaja Kotarou yang berusia 15 tahun (akibat memakan "Pil Penukar Usia"), tetapi masih memendamkan perasaannya itu (Kotarou tidak perasan keadaan tersebut, kerana menganggap Madoka sebagai rakan dan anak murid kepada Negi sahaja). Kini berkerja sebagai kakitangan di sebuah firma rasmi kerajaan sebagai Kastam Elevator. Dia masih tidak dapat melupakan Kotarou, dan kini akan mudah tertarik dengan lelaki yang berambut hitam dan bertelinga anjing.

30. Narutaki Fuuka - Kakak kembar kepada Fumika. Dia adalah seorang yang sangat suka melakukan perkara-perkara yang nakal, sentiasa penuh bertenaga, kurang bimbang dengan sesuatu perkara, mengusik rakan-rakannya serta menjadi penceria dalam kelas 2-A. Memegang No.22 di dalam kelas. Fuuka mempelajari ilmu ninja daripada Kaede, bersama-sama adiknya dan merupakan kakak seguru kepada Kotarou. Ilmu ninja yang dimilikinya masih kurang berbanding Kaede, tetapi sudah cukup untuk mempertahankan dirinya dan adik kembarnya serta menjadikan Kaede sebagai idola mereka. Dikenali dengan ikatan rambut memanjang di tepi kedua-dua belah kepalanya. Menyertai Kelab Berjalan Akademi Mahora dan sentiasa menjadikan Negi sebagai sasaran kenakalannya; walaupun menyedari bahawa Negi adalah guru kelasnya. Dia sangat sukakan aiskrim serta sangat kuat makan. Menemui seekor binatang yang misteri, yang kemudiannya merupakan seorang putera (mempunyai kembar yang ditemui oleh Fumika) dari Dunia Magik yang datang ke Dunia Realiti untuk misi rahsia. Banyak membantu Negi di dalam peperangan dan merapatkan hubungannya dengan putera itu, sekaligus berkahwin setelah tamat pengajian menengah tinggi. Memperoleh anak kembar yang sangat comel. Kini, menetap di Ariadne, iaitu kawasan yang berhampiran dengan Ibu Kota Purba yang terletak di sempadan Kerajaan Hellas.

31. Narutaki Fumika - Adik kembar kepada Fuuka. Sikapnya adalah bertentangan dengan kakaknya, iaitu kurang suka atau mengawal diri dari melakukan perbuatan nakal, kurang bertenaga, sentiasa bimbang dan mengambil kira sesuatu perkara, kurang gemar mengusik; tetapi tetap menjadi penceria di dalam kelasnya. Pelajar No.23 di dalam kelas 2-A. Hobinya adalah mengemas rumah, dan seringkali mengingatkan kakaknya bahawa idea yang digunakan untuk mengenakan orang lain adalah tidak baik. Fumika turut mempelajari ilmu ninja dengan Kaede dan memandang tinggi akan idolanya itu. Dia dikenali dengan ikatan rambut 'bun' dengan kain dan reben pada kedua-dua belah kepalanya. Menyertai kelab yang sama dengan Fuuka dan sentiasa menegah kakaknya dari melakukan sesuatu terhadap Negi, yang dianggap kurang sopan dan biadap kerana Negi adalah guru kelas mereka. Seperti Fuuka, dia sangat menggemari aiskrim dan kuat makan. Menemui seekor binatang yang misteri, yang kemudiannya merupakan seorang putera (mempunyai kembar yang ditemui oleh Fuuka) dari Dunia Magik yang datang ke Dunia Realiti untuk misi rahsia. Banyak membantu Negi di dalam peperangan dan merapatkan hubungannya dengan putera itu, sekaligus berkahwin setelah tamat pengajian menengah tinggi. Memperoleh anak kembar yang sangat comel. Kini, menetap di Ariadne, iaitu kawasan yang berhampiran dengan Ibu Kota Purba yang terletak di sempadan Kerajaan Hellas.

32. Zazie Rainyday - Pelajar No.31 di dalam kelas 2-A. Dikenali dengan panggilan "Ahli Akrobatik Yang Bisu", serta dianggap sebagai seorang yang paling misteri di kalangan rakan-rakan sekelasnya. Dia dianggap sebagai pelajar pertukaran, dan namanya tidak ditulis di dalam huruf Jepun; sebaliknya dalam bentuk Alphabet, seperti Evangeline. Menganggotai Kelab Kraf Akademi Mahora, Kelab Magik Akademi Mahora serta bekerja sebagai ahli akrobat di sebuah sarkas, iaitu "Nightmare Circus", yang mana merupakan kelab yang disenarai sebagai persatuan luar akademi. Dia sangat kurang bercakap di dalam kelasnya, tetapi masih difahami oleh Ayaka; yang mana merupakan satu-satunya pelajar yang memahami 'isyaratnya'. Zazie juga merupakan antara pelajar yang dapat melihat roh Sayo dan berinteraksi dengannya. Dia juga mampu berkomunikasi dengan pembantunya; iaitu bayang-bayang yang memakai topeng yang sentiasa cuba memakan sesiapa termasuk roh (tetapi dilarang oleh Zazie). Dia juga telah memberikan seekor anak naga kepada Chao sebagai hadiah perpisahan. Zazie sebenarnya adalah seorang puteri bagi keturunan Diraja Kaum Syaitan dan mempunyai seorang kakak, bernama Poyo yang mana merupakan Puteri Mahkota Kerajaan Kaum Syaitan. Dia telah membuat pactio, tetapi tidak diketahui dengan siapa dan apakah artifak yang dimilikinya. Dia juga merupakan orang yang banyak membantu Negi dan rakan-rakannya semasa bertarung dengan Fate serta sekutunya malah membawa kesemua rakan-rakannya untuk 'mengejutkan' Asuna yang dijadikan tawanan oleh Fate. Setelah tamat pengajian, dia telah menjadi Pengawal Diraja oleh kakaknya, yang telah menjadi Ratu Kerajaan Kaum Syaitan. Telah berkahwin dan dikurniakan oleh seorang anak lelaki. Telah dihantar sebagai Duta ke Dunia Magik bagi menjalinkan hubungan dan kerjasama yang lebih erat di antara kedua-dua kerajaan.

Nota : Terdapat banyak lagi karekter penting di dalam manga ini dan memainkan peranan yang penting dalam perkembangan setiap jalan cerita di dalamnya. Mengandungi jalan cerita zaman persekolahan, yang sekaligus akan mengimbau kenangan zaman persekolahan dan hamba suka membacanya kerana melibatkan guru (Negi) yang membantu hamba untuk mengetahui method yang diperlukan oleh seorang guru.

Penilaian : Jalan ceritanya berkembang dengan baik, dan berpadanan dengan keadaan semasa. Selain itu, terdapat banyak penemuan moden yang mungkin boleh dijadikan idea dalam penulisan dan lukisan. Malah, membantu dalam melihat kreativiti ciptaan dan idea penulis (mungkin kita semua akan gunakan pada tahun 2020 nanti).

0 ulasan:

Buih Yang Berterbangan