BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Halaman Yang Tercipta OlehKu

Sahabat-Sahabat Hamba Yang Dikasihi....

Papan Pernyataan / Pengumuman

1. Pengumuman!! Kini blog ini sedang menjalani penambahbaikkan sistem dan kemaskini data serta menaiktaraf terutama di bahagian Menu (yang mana akan ditambah dengan Sub Menu). Oleh itu, diharap anda semua dapat menyokong hamba dan bersabar sekiranya berlaku ralat semasa mengunjungi laman ini.

2. Dengan sukacitanya, hamba akan meng'upload' segala fail berkaitan dan diletakkan di blog ini menerusi beberapa laman web simpanan fail iaitu Ziddu, Hotfile atau 4Shared.(P/s: Disebabkan Ziddu kini tidak lagi berada dibawah Linkbucks, maka pautan di bawah failnya akan mempunyai sedikit masalah. Jika berlaku, gunakan link alamat di atas bermula dengan http:// atau tekan link bertulis "Pergi Terus Ke Laman Anda"

3. Apabila anda menekan sebarang link (pautan) atau 'button' di dalam blog ini, anda akan dibawa ke sublink Linkbucks. Anda hanya perlu tekan "Skip This Ad" (atau nombor 'counting' dari 5 ke 0) pada sebelah atas kanan dan ia akan membawa anda terus ke laman yang dikehendaki.

4. Pelayan Linkwithin telah dikeluarkan atas sebab tertentu;jadi gunakan Menu yang tersedia di atas, atau klik di bahagian "Label Buku Terjemahan, Video@Audio", "Catatan Hamba Yang Ter'Hot'" dan "Senarai Catatan Hamba".

5. Jika anda melawat laman ini, dipersilakan menulis sebarang komen, cadangan atau pertanyaan menerusi "Ulasan" atau "ChatBox". Anda juga digalakkan untuk "Like" FB yang tersedia juga menjadi ahli bagi blog ini.

6. Terdapat gangguan pada fail 4Shared (masalah copyright), jadi lagu-lagu itu tidak akan dapat didownload dalam masa ini. Harap rakan-rakan semua bersabar dan Insyaallah, hamba akan download dan update link bagi setiap lagu itu kembali; kerana kini hamba bekerja.

Sekian, terima kasih.

Sila "Like" Jika Suka Sangat!

Nak Tukar Font? Silakan....

Translator Bahasa Hamba!

Rabu, Julai 18, 2012

STPM Memoria - Contoh Folio Pendidikan Seni Visual STPM (Kertas 3)

     Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua rakan-rakan bloggers yang dikasihi dan dihormati. Syukur dipanjatkan kepada Yang Maha Esa kerana hamba diberi peluang untuk menulis di ruangan ini kembali setelah beberapa lama menyepikan diri. Alhamdulillah juga, hamba akhirnya menemui 'sejarah' hasil karya hamba yang tertanam di dasar fail yang telah lama disimpan. Ini adalah salinan gambar berkaitan dengan folio Pendidikan Seni Visual (PSV) STPM yang mana merupakan hasil untuk PSV Kertas 3 ketika itu. Ini sekaligus menggamit kenangan hamba terhadap sekolah yang mencatat sejarah kegemilangan tersendiri, iaitu SMK Clifford, Kuala Lipis, Pahang. Baiklah, hamba akan membiarkan rakan-rakan semua meneliti kesemua gambar yang hamba sediakan.

 ~ Peringatan ~ 
Ini merupakan hanya sebahagian daripada bahagian-bahagian di dalam folio

Untuk kertas 3 tersebut, hamba telah mengambil soalan yang menghendaki pelajar untuk membina sebuah rekabentuk landskap bagi sebuah taman permainan kanak-kanak yang bersesuaian dengan taska / tabika. Oleh itu, hamba telah mengambil inspirasi daripada haiwan akuatik untuk dijadikan sebagai sumber idea. Oleh itu, secara logiknya kita hendaklah mengambil kira perkara-perkara berikut:

a) Aspek keselamatan kanak-kanak yang bermain
- Rekabentuk peralatan permainan, struktur permainan, bahan / medium yang digunakan untuk pembinaan peralatan permainan dan rekabentuk landskap taman.

b) Aspek keceriaan taman
- Tumbuh-tumbuhan yang sesuai diletakkan di taska : tidak mendatangkan ketidakselesaan pada kanak-kanak, memudahkan penjagaan.
- Warna-warna yang digunakan adalah ceria dan bersesuaian dengan dunia kanak-kanak.



Maklumat isi kandungan - Perlu diisi dengan kemas dan teliti



 Permasalahan - Adalah perkara yang berkaitan dengan topik / sesuatu yang kita sedang kaji / teliti. Tujuannya adalah supaya kita akan dapat mencari maklumat berkaitan dengan tajuk atau perkara yang ingin dikaji / diteliti / diadakan.

          

Kajian Perpustakaan - Kajian yang diperolehi daripada mana-mana bahan bacaan (buku, majalah, poster dan sebagainya; yang maknanya boleh dilihat dan dibaca) sama ada milikan sendiri atau diperolehi dari perpustakaan. Nota pelajaran juga boleh dijadikan bahan.





Contoh hasil kajian perpustakaan



Kajian Gambar - Kajian yang diperolehi daripada gambar-gambar yang diperolehi sama ada menerusi internet, buku dan sebagainya (bukan dari kamera)





Contoh hasil kajian gambar





Kajian Lapangan - Kajian yang dibuat di kawasan / tempat di mana bahan yang hendak dikaji terletak. (Jika bahan yang hendak dikaji itu wujud)





Contoh hasil kajian lapangan



Sumber Idea - Inspirasi / idea yang diperolehi itu datang dari mana atau apa.
 ~ Oleh sebab sumber idea hamba adalah haiwan akuatik, inilah hasilnya ~



Penguin



Kura-kura



Dolphin & Ikan Paus Pembunuh (Killer Whale)



Paus kelasa, jerung & dugong ( ada sebahagian lagi haiwan akuatik tak dirakam)



Olahan motif / Idea - Apabila sudah ada sumber idea, sumber itu akan diolah (diubah, digubah, dijadikan rujukan) untuk dijadikan sebagai hasil untuk bahan yang hendak dihasilkan. Ia lebih kepada olahan rekabentuk dan fungsi bahan.











Penguin & hasil olahan - untuk dijadikan sebagai papan gelungsur.







Dolphin / Whale & hasil olahan - untuk dijadikan papan jongkang-jongkit.







Kura-kura - untuk dijadikan 'rumah permainan' kanak-kanak







Ketam - untuk dijadikan kawasan istirehat untuk kanak-kanak makan atau duduk





Kuda laut - untuk dijadikan permainan kuda-kuda



Kajian Reka Letak - Kajian yang dikhaskan untuk membolehkan pelajar menyusun atau mereka letak susunan objek atau peralatan yang hendak diletakkan pada hasil kerja. Kajian ini hanya ada pada hasil kerja yang melibatkan reka bentuk landskap, reka bentuk industri, reka bentuk dalaman dan reka bentuk grafik.









Lakaran dibuat berdasarkan bentuk-bentuk yang mudah sahaja



Kajian Warna / Teknik - Memudahkan pelajar untuk memilih warna yang sesuai untuk rekabentuk barangan yang dihasilkan supaya tampak lebih menyakinkan dan bermutu, serta bertepatan dengan tema yang dikehendaki.



Pilihan warna untuk gelungsur



Pilihan warna untuk jongkang-jongkit



Pilihan warna untuk kuda-kuda



Pilihan warna untuk tempat istirehat



Pilihan warna untuk rumah permainan



Teknik yang digunakan ke atas pembinaan taman



Karya Sebenar - Hasil daripada perancangan yang telah dijalankan dalam bab-bab sebelum ini. Gambar ditangkap pada projek yang terhasil dan dirakam dalam setiap sudut, supaya dapat dilihat dengan jelas untuk memudahkan sesi pemarkahan serta jika berlaku perubahan pada karya (terutama ketika penyimpanan di stor).





Bahagian ini juga penting supaya pihak pemberi markah akan lebih faham dan tahu apakah bahan dan alatan yang digunakan oleh kita sepanjang proses.






~ Yang Tidak kedapatan di sini adalah Gambar Proses Kerja ~

Semua boleh melihat gambar proses kerja menerusi link ini, iaitu 




Semoga penerangan ini memberikn manfaat kepada semua, terutama adik-adik sekalian. Selamat mencuba dan selamat maju jaya!

1 ulasan:

Unknown berkata...

Asalamualaikum ... boleh saya minta alat bahan seni?

Buih Yang Berterbangan