Amanat Mantan Perdana Menteri Ke-5, Tun Abdullah Ahmad Badawi
Yang saya sebut 'towering personality', saya kata saya kalau boleh biar saya dapat wujudkan beribu-ribu towering personality ini. Bermakna tower itu kita tahulah macam pencakar langit (tapi) kita hendak manusia itu seperti apa orang putih kata stand tall. Berdiri nampak begitu tinggi. Ilmu pengetahuannya tinggi. Pencapaiannya tinggi. Ketokohannya tinggi. Daripada segi keintelektualan dia pun tinggi. Satu kejayaan dan orang hormat.
Amanat Mantan Perdana Menteri Ke-4, Tun Dr. Mahathir Mohamad
Kejayaan dan kemajuan sesuatu kaum atau bangsa bergantung hampir sepenuhnya kepada nilai hidup yang dipegang dan diamalkan oleh kaum itu. Jika nilai hidup ini tidak sesuai, kekayaan sumber yang amat tinggi pun tidak akan menjadikan sesuatu bangsa itu berjaya dan makmur.
Hamdan Sheikh Tahir (1979: 146)
Seorang guru yang berjiwa ikhtisas memandang lapangan perguruan bukan dengan kacamata hendak mendapat gaji dan mendapat cuti penggal, tetapi memandangnya dengan kacamata mahu berkhidmat, berbakti dan berjasa kepada masyarakat dan negara. Oleh itu, khidmat guru bukanlah terhad kepada batasan jam, hari dan minggu. Tugas guru tidaklah terhenti apabila murid-murid tidak berada di hadapannya di dalam bilik darjah. Seorang guru yang berjiwa ikhtisas sentiasa mengingati kepentingan murid-muridnya di mana mana ia berada. Inilah bezanya di antara seorang yang menjadi guru dengan seseorang yang bekerja sebagai guru.
Amanat Mantan Perdana Menteri Ke-4, Tun Dr. Mahathir Mohamad
Kejayaan dan kemajuan sesuatu kaum atau bangsa bergantung hampir sepenuhnya kepada nilai hidup yang dipegang dan diamalkan oleh kaum itu. Jika nilai hidup ini tidak sesuai, kekayaan sumber yang amat tinggi pun tidak akan menjadikan sesuatu bangsa itu berjaya dan makmur.
Hamdan Sheikh Tahir (1979: 146)
Seorang guru yang berjiwa ikhtisas memandang lapangan perguruan bukan dengan kacamata hendak mendapat gaji dan mendapat cuti penggal, tetapi memandangnya dengan kacamata mahu berkhidmat, berbakti dan berjasa kepada masyarakat dan negara. Oleh itu, khidmat guru bukanlah terhad kepada batasan jam, hari dan minggu. Tugas guru tidaklah terhenti apabila murid-murid tidak berada di hadapannya di dalam bilik darjah. Seorang guru yang berjiwa ikhtisas sentiasa mengingati kepentingan murid-muridnya di mana mana ia berada. Inilah bezanya di antara seorang yang menjadi guru dengan seseorang yang bekerja sebagai guru.
0 ulasan:
Catat Ulasan